Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » پیچ ها عضوی کوچک اما مهم

با سلام خدمت همراهان گرامی تایلان.

مقدمه
امروز قرار هست که در کنار هم در مورد پیچ ها که عضو هایی کوچک اما بسیارتاثیر گذار هستند. یکى از بهترین روش هاى اتصال قطعات مکانیکى به هم استفاده از پیچ و مهره است. با استفاده از پیچ ها و آشنایی با انواع آن مى توان بسیارى از قطعات ساخته شده با فلز و چوب و پلاستیک و… را به هم متصل نمود.

پیچ چیست؟
پیچ برای اتصال و محکم کردن دو قطعه با جنس یکسان و یا دو متریال با جنس متفاوت به کار می رود.در ظاهر یک استوانه است که دارای رزوه های مارپیچی به دور آن به طور کامل و یا نیمه می باشد.پیچ ها دارای یک سر به اشکال مختلف هستند که برای پیچاندن پیچ توسط انواع پیچگوشتی،آچار و … می باشد و از بدنه پیچ بزرگ تر است و بر روی ساقه پیچ سوار است.

مقاله پیشنهادی ما به شما دوستان عزیز: مطالعه مقاله انواع ورق آلومینیوم

مواد سازنده انواع پیچ:
آلومینیوم
برنج
آلیاژ مس
پلاستیک
فولاد
استیل
تیتانیوم
فولاد ضد زنگ
انواع پیچ‌ها به همراه کاربرد آنها

پیچ چوب
یکی از انواع پیچ‌های نیمه رزوه پرکاربرد در اتصال اشیای چوبی می باشد که به رنگ‌های زرد یا نقره‌ای موجود است. پوشش این نوع پیچ‌ها از نوع زینک یا استیل استنلس است.

پیچ ماشین
پیچی با روکش زینک و پروسس زرد و یا نقره‌ای مایل به آبی با نوک تخت است که در طول ساقه رزوه کامل دارد. پیچ با روکش زینک بیشتر در صنایع الکترونیک کاربرد دارد.

پیچ فلز
که برای اتصال فلزات، ورق های فلزی و در برخی موارد پلاستیک و فایبرگلاس به کار می رود.پیچ فلزی برای اتصال فلز به چوب به دلیل داشتن رزوه های ریز با فاصله های کوتاه پیچ بسیار مناسبی می باشد. پیچ فلز با سرهای دوسو، چهارسو، واشردار در بازار موجود است.

پیچ نوک مته‌ای

در هنگام سوراخکاری راه خود را باز می‌کند. پیچ نوک مته ای از جنس استیل می باشد و در برخی برندها پوشش زینک دارد. سر این نوع پیچ شش گوش می باشد و گاها در مدل واشردار هم کاربرد دارند.

پیچ شش گوش
این پیچ از تمام پیچ‌ها پرکاربردتر است. برای باز و بسته کردن پیچ شش گوش از آچار یا آچار فرانسه استفاده می شود.این پیچ هم در شکل تمام رزوه و هم در شکل نیمه رزوه کاربرد دارد. در برخی مدل های این پیچ، پوشش خشکه، استیل و گالوانیزه به کار نمی رود.

پیچ‌های مغزی
برای محکم کردن سطوح کاربرد دارد. این پیچ‌ها در انواع آلنی، پیچ گوشتی خور و نوک تیز تولید می‌شود. پیچ سوکتی نوعی پیچ است که یک فرورفتگی در سر خود دارد و به همین دلیل برای بازو بسته شدن نیازمند آچار مخصوص به خود است.

پیچ لگ(lag)
ظاهر شبیه پیچ چوب دارد اما سر آن شش گوش یا چهارگوش و در انتها به شکل مخروطی رزوه شده است. از این پیچ در مواقعی که به بستن پیچ با گشتاور بالا نیاز است، استفاده می‌شود

پیچ اجاقی
نوعی پیچ ماشینی است که یک سر گرد یا تخت دارد و به صورت کامل رزوه شده است. جنس این پیچ از فولاد درجه پایین است. پیچ اجاقی به همراه مهره مربعی یا شش ضلعی برای اتصال به قطعات ورق فلزی کاربرد دارد.

پیچ کنترل کشش
نوعی پیچ دارای سر گنبدی است. انتهای ساقه یک اسپلاین قرار دارد که با یک آچار فرانسه خاص قوی درگیر شده تا از چرخش پیچ در زمانی که مهره بسته شده است جلوگیری می‌کند. هنگامی که گشتاور به میزان مناسب برسد، اسپلاین بریده می‌شود. این پیچ در ساخت قاب‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیچ شانه‌ای
این پیچ که به پیچ انباری نیز معروف است، در مکان‌هایی که بارهاى برشى و خمشى بر پیچ وارد مى‌آید، مورد استفاده قرار می گیرد.

پیچ بتن
که با نام های پیچ بنایی و پیچ آبی نیز شناخته می شود، مخروطی است و برای اتصال اشیاء مختلف مانند چوب، فلز و… به بتن یا سایر مصالح ساختمانی به کار می‌رود. جنس این پیچ از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی می‌باشد. پیچ بتن معمولا به رنگ آبی است و برای نصب بهتر است از دریل چکشی استفاده شود تا کمترین خطا هنگام نصب به وجود آید.

پیچ دیواری
که یک پیچ همه کاره و دارای سر مخروطی است، برای اتصال قطعات مختلف به دیوار کاربرد دارد.

پیچ آینه‌ای
این پیچ به دلیل کاربردی که در نصب آینه دارد به این نام معروف است. این نام به این دلیل روی این پیچ گذاشته شده که سر پیچ تخت است با یک رزوه که یک سری گرد آینه ای شکل روی آن قرار می گیرد. در واقع این پیچ همان پیچ چوب است با تفات در شکل سر.

پیچ لنگر
یک پیچ با ساق غیر مخروطی است که بخشی از آن در بتن و بخشی خارج از بتن قرار می گیرد. این پیچ به انکر بولت نیز معروف است.

مزایای استفاده از پیچ
دارای مقاومت بالا در دماهای بالا
نیاز به فضای کم برای نصب دارد
مقرون به صرفه و با صرف هزینه کم قابل نصب است.
معایب استفاده از پیچ
اگر هنگام بنای ساختمان سوراخ ها در جای غلط و نامناسب باشد، دچار خسارت مالی خواهید شد.

جمع بندی
در حقیقت پیچ به شکل استوانه است که رزوه های مارپیچی به دور آن به طور کامل و یا نیمه قرار دارد.در انتخاب پیچ مناسب و با کیفیت هم یکی از نکات مهمی است که نباید ان را فراموش کرد.

کلام آخر
از این که ما را تاپایان این مطلب همراهی کردید سپاسگذاریم.منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم. موفق باشید.

لغو پاسخ