Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » طراحی داخلی به سبک آرت دکو

سلام خدمت همراهان عزیز تایلان.

امروز در کنار شما هستیم تا یکی از سبک های طراحی داخلی به نام سبم آرت دکو را به شما معرفی کنیم همراه ما باشید.

مقدمه
هنر تزئینی (آرت دکو)، همچون آرت نِوِئو، تمام زمینه‌های هنرهای دکوری را تحت تأثیر قرار داد و بسیار فریبنده، کاربردی، ظریف و مدرن مطرح شد. این سبک، خیلی زود به یکی از طراحی‌های محبوب دکوراسیون داخلی تبدیل شد و همچنین به خوبی روی معماری، مد و حتی طراحی ماشین تأثیر گذاشت. در سبک آرت دکو، طراحی دکوراسیون داخلی، مانند معماری، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. الگوهای هندسی برجسته و بارز، با زوایای شدید و تمایل آشکار برای تقارن در طراحی، همگی به‌صورت موجی سمبلیک از صنعت بود. درعین‌حال، استفاده سخاوتمندانه از طلا، فولاد و تنوعی از انواع متریال و مواد گران‌قیمت، صحبت از ایجاد صنایع بسیاری که در حال شکل‌گیری بودند، می‌کرد.

مقاله پیشنهادی ما به شما دوستان عزیز: مطالعه مقاله طراحی به سبک باروک

رنگ های آرت دکو
رنگ های آرت دکو طیف وسیعی را شامل می شوند طیف رنگی از قرمز به زرد، نارنجی و بنفش، سبز، آبی که به خوبی می توانند با رنگهای نقره ای، مشکی و کروم ترکیب شوند.

از طرف دیگر سیاه و سفید پالت رنگی ویژه آرت دکو است که با درخششی همراه است که تداعی گر شاخصه اصلی سبک آرت دکو می‌باشد

میزان استفاده از رنگ ها و المان های رایج آرت دکو در دکوراسیون هر اتاقی بستگی به رویکرد شخصی وسلیقه افراد دارد برای افزودن تاثیر این سبک در دکوراسیون می توانید از موارد زیر کمک بگیرید!

نورپردازی لایه لایه برای ایجاد جو مناسب
استفاده از الگوهای زاویه دار، طرح های پله ای و انحناهای برجسته بدون وجود نمایه های پیچیده
استفاده از لوازم آینه ای و شیشه های درخشان
به کارگیری پترن های ترسیمی و بافت های نرم، پارچه های ساتن و ابریشم
فرش ها، موکت ها و پارچه های رومبلی با اشکال هندسی
مبلمان براق و با لاک جلا خورده و یا مبلمان آینه کاری شده
تاکید روی خطوط و اشکال و رعایت تقارن
استفاده از عناصر تزئینی با نمادهایی از خورشید
جنس وسایل سبک آرت دکو چیست؟
از موارد بسیار مهمی که برای سبک آرت دکو در طراحی داخلی باید به آن توجه داشت، جنس وسایل تزئینی و مبلمان و کفپوش و غیره می باشد. به عنوان مثال، برخی از متریال های مورد استفاده در این سبک عبارتند از:

عاج، شاخ کرگدن، سر گوزن

چوب های نادر از قبیا چوب ماهون، سکویا، بلوط

چرم خزندگان از قبیل مار و تمساح

فلزات مختلف از جمله آلومینیوم، برنج، فولاد و نقره

سنگ های طبیعی از قبیل مرمر، اونیکس، گرانیت، تراورتن

سرامیک و کاغذ دیواری های لوکس با طرح های هندسی تکرار شونده

دیوارهای گچی و گچبری در سقف

شیشه های مات و رنگی

نکته بسیار مهم اینکه، با توجه به حمایت های گسترده ای که از حیات وحش به عمل آمده است، در حال حاضر تا حد بسیار زیادی استفاده از عاج حیوانات و چرم های طبیعی در این سبک کاهش یافته است

نورپردازی سبک آرت دکو در طراحی داخلی
نورپردازی اهمیت بسیار زیادی در دکوراسیون داشته و عدم توجه به آن می تواند نتیجه ای کاملا عکس را از سبک انتخابی به همراه داشته باشد. اصول نورپردازی در سبک آرت دکو برای طراحی داخلی شامل موارد زیر می باشد:

لوسترهای فلزی با طرح های مدرن و اشکال هندسی به کار رفته در آن می تواند فضا را با اصول اصلی این سبک سازگارتر کند.
با توجه به اهمیت بسیار زیاد نور در این سبک، اگر اتاق و سالن پذیرایی کوچک می باشد، لوسترهای بزرگ و لامپ های بیشتری را استفاده کنید.
آباژور و چراغ های رومیزی با طرح های لوکس بر روی میز با پای هایی از مجسمه های سبک یونان باستان استفاده کنید.
نورپردازی از کف در سبک آرت دکو کاربرد نداشته و بیشتر از بالا به پایین نور تابیده میشود.
لامپ با نور گرم و زرد رنگ با ویژگی های این سبک بیشتر سازگاری دارد

اتاق خواب آرت دکو
برای طراحی دکورسیون اتاق خواب با سبک آرت دکو می توان از کاغذ دیواری های دارای شکل های هندسی تکرارشونده برای دیوار پشت تخت استفاده نمایید. در این سبک تاکید زیادی بر نورپردازی بالا به پایین در روی سقف و بالای تاج تخت میشود. البته نورها باید کم و به صورت ملایم تابیده شود تا فضا کاملا رمانتیک جلوه کند. استفاده از وسایل تزئینی بر روی میز پاتختی، کفپوش و فرش های تیره با طرح و الگوهای هندسی، بالشت و روتختی های دارای طرح های زیگزاگی از دیگر مواردی هستند که در اتاق خواب به سبک آرت دکو کاربرد دارند. در تصاویر زیر مدل های اتاق خواب آرت دکو را مشاهده می کنید.

سالن پذیرایی سبک آرت دکو
برای هال یا سالن پذیرایی می توانید از فرش های شرقی یا کفپوش های تیره و طرح دار سرامیکی و گرانیتی استفاده کنید. لوسترهای بلند فلزی با طرح های مدرن، مجمسه های بزرگ، گلدان های پر از گل های خشک، چوب های تزئینی، تابلوهای نقاشی بزرگ، مبلمان های مخمل، میز با پایه ای فلزی براق، پرده های طرح دار در نهایت باید بتوانند سالن پذیرایی و هال را به نمایشگاه هنرهای تزئینی لوکس تبدیل کنند. عکس و مدل سالن پذیرایی سبک آرت دکو را در ادامه مشاهده می کنید

آشپزخانه سبک دکوراسیون آرت دکو
کف سرامیکی با طرح های شطرنجی و الگوهای هندسی، کابینت های روشن با سطح براق، استفاده از چند لوستر آویز روی یک خط افقی بالای جزیره، میز و صندلی های لوکس با طرح های مدرن از ویژگی های آرت دکو می باشد.

حمام و سرویس بهداشتی سبک دکوراسیون آرت دکو
در سایر بخش های خانه از قبیل حمام و سرویس بهداشتی نیز می توان این سبک را اجرا نمود. در حمام و سرویس بهداشتی آرت دکو بیشتر به استفاده از کاشی و سرامیک های تک رنگ برای کف، حوله و پرده های طرح دار با الگوهای هندسی و آینه های مدرن تاکید میشود.

جمع بندی
به طور کلی این سبک آرت دکو با تاکید بر استفاده از فلزات، سطوح براق و درخشان، باعث می شود که فضای خانه دارای جلوه ای پر زرق و برق و تجملاتی شود به همین دلیل به عنوان سبکی لوکس و تجملاتی از آن یاد می‌شود. از دیگر خصوصیات و عناصر پر کاربردی که در این سبک میتوان به آن اشاره کرد استفاده از شکل های هندسی، الگوها و رنگ های جسورانه و ایجاد تقارن می باشد. از این که مارا تا پایان این مقاله همراهی نمودید سپاسگذاریم.منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم. موفق باشید.

لغو پاسخ