Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » ورق آلومینیوم و شگفتی های آن در صنایع

سلام و وقت بخیر خدمت همراهان عزیز تایلان.

امروز خدمتتون رسیدیم تا در کنار هم با ورق های آلومینیوم و خواص فوق العاده و منحصر به فرد آن آشنا شویم.همراه ما باشید.

آلومینیوم چیست؟
آلومینیوم دومین عنصر روی زمین بعد از اکسیژن از نظر فراوانی می باشد، که در کاربردهای مهندسی از اوایل قرن ۱۹ به صورت یک رقیب برای سایر فلزات در آمده است و دارای صرفه اقتصادی می باشد. در بازار فلزات آلومینیوم بعد از آهن و فولاد دومین مقام را به خود اختصاص داده است. رشد سریع صنعت آلومینیوم به ترکیبی از خواص منحصر به فرد این فلز نسبت داده می شود که یکی از کاربردی ترین مواد مهندسی و سازه ای می باشد. اخیرا توجه خاصی به آلومینیوم و دیگر فلزات کم دانسیته به عنوان مواد مهندسی برای ناوگان حمل و نقل شده است که بر کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار خواهد بود. یک خاصیت مهم از این مواد، استحکام مخصوص آن هاست که به وسیله نسبت استحکام کششی به وزن تعریف می شود. اگرچه آلیاژی از این فلزات کم دانسیته، استحکام کششی کمتری نسبت به یک ماده با دانسیته بالاتر مثل فولاد دارد ولی از نظر وزنی این فلزات سبک قادر به تحمل بار بیشتری هستند.
ورق آلومینیوم چگونه تولید می شود؟
ورق آلومینیوم به طور مستقیم از شمش آلومینیوم توسط فرآیند نورد گرم تولید می شود. در این فرآیند ابتدا شمش آلومینیوم در درجه حرارت های بسیار بالا گرم شده سپس جهت افزایش طول از میان غلتک ها عبور داده می شود و ضخامت آن کاهش می یابد. محصول نهایی پس از سرد شدن به شکل ورق یا رول پیچیده شده و روانه بازار مصرف می گردد. وقتی آلومینیوم بین رول ‌های تحت ‌فشار عبور داده می‌ شود بسیار نازک شده و در جهتی که در حال حرکت در آن جهت است کشیده‌ تر خواهد شد. این فرایند ساده مبنای تولید ورق آلومینیوم است.
مقاله پیشنهادی ما به شما دوستان عزیز: مطالعه مقاله دستگیره مخفی

انواع ورق آلومینیوم
ورق‌های آلومینیوم،‌ انواع مختلفی دارند و در کاربردهای متفاوتی قابل استفاده هستند. در ادامه به انواع ورق‌های آلومینیوم پُرکاربرد اشاره می‌کنیم:

ورق آلومینیوم سری ۶۰۰۰
این دسته از ورق آلومینیوم را به اسم سیلیکون و منیزیوم می‌شناسند. علت این نامگذاری آن است که منیزیوم و سیلیکون، دو عضو اصلی آلیاژی در ساخت این ورق‌های آلومینیم به شمار می‌‎آیند. این ورق ها ، شامل سه دسته‌بندی مختلف است:

ورق آلومینیوم مدل ۶۰۸۲: رایج‌ترین و پُرکاربرد‌ترین مقطع و ورق‌ آلومینیوم تجاری محسوب می‌شود.
ورق آلومینیم مدل ۶۰۶۳: آلیاژی با قدرت متوسط است و رایج‌ترین نوع آلومینیوم برای اکسترود به شمار می‌آید.
ورق آلومینیوم مدل ۶۰۶۱: دارای قدرت و نیروی متوسط است.
ورق آلومینیوم سری ۵۰۰۰
این ورق به عنوان یکی از اصلی‌ترین ورق‌های آلومینیوم شناخته می‌شود که مقاومت زیادی در برابر خوردگیِ آب شور دارد و به همین خاطر، به آن، مدل دریایی نیز گفته می‌شود. ورق آلومینیوم سری ۵۰۰۰، شامل سه دسته‌بندی است :
ورق آلومینیوم مدل ۵۰۳۸ : نسبت به بقیه‌ی ورق‌ها محکم‌تر است؛ البته به استحکام ورق ۶۰۸۲ نمی رسد.
ورق آلومینیوم مدل ۵۷۵۴ : آلیاژی با قدرت متوسط بوده و از مدل ۵۲۵۱ قوی‌تر است.
ورق آلومینیوم مدل ۵۰۵۲ : مشابه به آلیاژ مدل ۳۰۰۳ است، اما مقاومت و توان آن در برابر خوردگی و همچنین استحکامش بیشتر است. کاربرد این ورق در ظروف پخت‌وپز و جعبه‌های پُست و نرده‌سازی است.
ورق آلومینیوم در چه صنایعی کاربرد دارد؟
صنعت حمل‌و‌نقل
مخازن نگه‌دارنده‌ی سوخت (در دمای پایین)
ریل‌‍‌های راه‌آهن
صنایع نظامی
ساخت لوازم خانگی (مانند اجاق گاز)
صنعت داروسازی
حوزه‌ی ساختمانی و عمرانی (فلز آلومینیوم در ساختمان‌سازی کاربرد بسیار زیادی دارد. از موارد کاربردی در این عرصه می‌توان به انواع آلاچیق، انواع درها، نمای ساختمانی، ناوادن‌ها، انواع چفت‌و‌بست و همچنین قفل‌ها اشاره کرد.)
مهمترین ویژگی ورق آلومینیوم
وزن سبک
قیمت مناسب
شکل پذیری بسیار بالا
قابلیت انعطاف
سطح براق، صاف و یکدست
مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی
جمع بندی
در دنیای امروزی با توجه به گسترش روز افزون صنایع،فلز آلومینیوم بع دلیل وزن سبک و ویژگی های خاصی که دارد مورد توجه اغلب صنایع قرار گرفته است.با تشکر از شما همراهان گرامی که ما را تا پایان این مقاله همراهی نمودید.منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

لغو پاسخ