Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » مکرومه بافی و کاربرد آن از دیروز تا به امروز

سلام به دوستان خوش ذوق تایلان

امروز در کنارتون هستیم تا با هنر مکرومه بافی و کاربرد آن در طراحی و دکوراسیون داخلی آشنا شویم.هنر مکرومه بافی جزئی از هنرهای قدیمی است. که امروزه با تغییراتی که در طراحی آن ایجاد شده بسیار محبوب شده است. و مخاطبان زیادی را به جذب کردهوهمراه ماب اشید تا با این هنر اصیل و دوست داشتنی بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه مکرومه بافی
مکرمه از ریشه انگلیسی”macrame ” و به عربی “مقرمه” می آید. که در فارسی به اشتباه مکرومه نیز گفته می باشد اما اصل آن مَکرَمه بافی می باشد.گره های اصلی گره های مربعی هستند.و در دوره های مختلفی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. اما بیشترین دوره دوره ای بوده است که سبک دکوراسیون داخلی بوهو رایج بوده است و مردم دورتادور خانه را شلوغ و پراز تزئین دکور می کردند. این دوره به دهه ۱۹۷۰ برمی گردد.

نخ مکرومه بافی
نخ استفاده پذیر برای مکرومه بافی، نخ مکرومه نام دارد که به دلیل داشتن ضخامت و استحکام مناسب، هم زیبایی طرح را فراهم می کند و هم باعث محکم و ماندگار بودن آن می شود. این نخ ها انواع و رنگ های مختلف دارند. که شامل نخ های بافته شده، تک رشته و سه لایه می باشند و از جنس های مختلفی نظیر ابریشم، کتان، پنبه و پلی استر یا پلاستیک ساخته می شوند.

کاربرد مکرمه بافی در دکوراسیون خانه‌ها
مانند بسیاری از صنایع دستی مکرمه بافی نیز برای انجام اهداف کاربردی آغاز و شکوفا شد. از اولین مکرمه‌ها برای گره‌زدن انتهای نخ‌ها در بافت فرش‌های دستبافت استفاده می‌شد. سپس برای ساخت و محکم کردن تورهای ماهیگیری،بادبان‌ها و لنگرها توسط ملوانان به‌کار برده‌شد. با گذشت زمان مکرمه بافی راه خود را به دکوراسیون و چیدمان داخلی خانه‌ها باز کرد و از آن برای ساخت انواع وسایل کاربردی و تزئینی از جمله آویزهای دیواری، جواهرات، پرده، آباژور و… استفاده‌شد.

مقاله پیشنهادی ما به شما دوستان عزیز: مطالعه مقاله جا لباسی و جا کفشی توکار

دیوار‌آویز
دیوار‌آویز یک وسیله‌ی تزئینی مناسب برای پرکردن فضای خالی دیوار‌های خانه است که ظرافت و زیبایی را به اتاق‌های خانه شما می‌افزاید. شما می‌توانید آن‌ را در بالای تختخواب خود، پشت مبلمان در اتاق نشیمن و یا هر فضای خالی دلخواه بر روی دیوارهای خانه‌تان آویزان کنید.

آویز گلدان مکرمه
کلاسیک تر از یک آویز گلدان مکرمه هیچ آویز گلدان دیگری نیست ! احتمالا در خانه مادر و یا مادربزرگ هایتان تعدادی از این آویزهای گلدان را داشته اید. این روزها حضور گیاهان در خانه ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برگ های سبزی که از میان این آویزهای گلدان به پایین می افتادند واقعا صحنه زیبایی ایجاد می کنند. به خصوص با پیچ و تاب هایی که این آویزها دارند. یکی از این آویزها را کنار پنجره نصب کنید و با نوری که از پنجره به روی آن می افتد یک عکس اینستاگرامی عالی خواهید داشت!

لوستر مکرمه
اگر از لوسترهای خانه خسته شده اید. برای خرید لوستر جدید هزینه اضافی نکنید. با مبلغ بسیار معقولی یک دوک نخ بخرید و برای خودتان لوستر جدید ببافید. اگر از نخ های رنگی در بافت آن استفاده کنید نور اتاق تم رنگی پیدا می کند.

صندلی آویز و تاب معلق مکرومه
مکرمه ها می توانند یک پشتی خوب برای صندلی های و تاب های آویزی باشند. آن ها را به یک گوشه از اتاق یا فضای بالکن نصب کنید. و از این کنج آرامش بخش برای کتاب خواندن لذت ببرید.

دریم‌کچر
یک دریم‌کچر بی‌نظیر طراحی کنید. دریم‌کچر از عناصر اصلی در دکوراسیون کلاسیک بسیاری از خانه‌هاست که نماد صلح، آرامش و انرژی مثبت است. قطعا با آویختن یک دریم‌کچر دست‌ساز که با مکرمه بافته شده احساس خوشایندتری را نسبت به نسخه‌ی معمولی آن که از سیم ساخته شده تجربه خواهیدکرد.

رومیزی مکرمه
نگاهی به مجلات دکوراسیون داخلی داشته باشید و یا گشتی میان پیچ های دکوراسیون بزنید. خیلی زود متوجه می شوید که رومیزی های مکرمه این روزها ترند شده اند. این رومیزی ها بیشتر از همه در سبک بوهو و ساحلی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در عین حال که یک استایل خاص به اتاق میبخشند ، راحت و خودمانی است.

کاور مکرومه شیشه
از مکرمه بافی می توان برای پوشش و تزئین شیشه های شمع ، شیشه های مربا و .. استفاده کرد. این شیشه های تزئینی می توانند به عنوان شمعدان در سرویس بهداشتی ، روی پاتختی و یا به عنوان شمع روشن کننده فضای پاسیو و بالکن به کار رود.

جمع بندی
شما می توانید از مکرومه بافی برای تزئین هر قسمت از خانه یا حتی محل کار خود استفاده کنید. برخی از استفاده از این هنر به صورت زیر می باشد:

طرح های آویزان در اندازه های کوچک و بزرگ
رومیزی های متنوع
اکسسوری های شخصی مانند گوشواره، دستبند، گردن بند، زیبایی مو و…
مکرومه بافی های متناسب با شیشه های تزئینی
مکرومه بافی به عنوان یکی از زیباترین. هنرهای دستی در جهان شناخته شده است. که طرح های آن در مدت زمان کوتاهی به روز می شود.

از اینکه ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید بسیار سپاسگذاریم.منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

لغو پاسخ