Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » لوله استنلس استیل چیست و کاربرد آن

سلام به همراهان همیشگی تایلان.

قبل از شناخت استنلس استیل نیاز است تا کمی در مورد استیل بدانیم در علوم متالوژی و شناخت فلزات، استیل آلیاژی از آهن است که بر اثر ترکیب آهن با چند ماده دیگر ساخته می شود و به آن خاصیت مقاومت بالایی می بخشد، کربن یکی از این ماده ها است. کربن به میزان ۲ درصد مجاز است که با آهن ترکیب شود.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مراحل ساخت و کاربرد لوله استیل آشنا شویم.

انواع لوله استنلس بر اساس آلیاژ و کاربرد متفاوت هستند. فولاد استلنس استیل یا ضد زنگ به دلیل ترکیباتی که دارد در برابر رطوبت و خوردگی بسیار مقاوم است. به دلیل همین ویژگی، کاربرد انواع لوله استیل در صنعت را می توانیم در صنایع مختلفی از جمله نفت، گاز، آب و فاضلاب، صنایع غذایی و… ببینیم. ا

انواع لوله استنلس بر اساس ترکیبات مواد مورد استفاده در آن دارای ویژگی های بسیاری است که همین مشخصات، در نهایت کاربرد آن ها را تعیین می کند. در ادامه این مقاله قرار است پس از پاسخ به سوال لوله استنلس استیل چیست، به توضیح انواع مختلف لوله ها از جمله لوله استیل دکوراتیو بپردازیم وکاربرد ان ها را برای شما شرح دهیم.

همچنین شما دوستان عزیز تایلان میتوانید با مطالعه مقاله آبکاری لوله استیل اطلاعات مفیدی کسب کنید.

استنلس استیل چیست؟
مهمترین عنصر بعد از آهن در ساخت فولاد استنلس استیل و کروم است. در واقع تشکیل لایه اکسید کروم روی سطح فولاد، باعث خاصیت ضدخوردگی در مقاطع فولادی استنلس استیل می شود. حداقل در صد عنصر کروم در لوله های استیل ۱۰.۵ در صد است که البته برای انواع لوله استنلس این درصد متفاوت خواهد بود.

ویژگی های مهم لوله استنلس استیل چیست؟
لوله های استنلس استیل علاوه بر مقاومت در برابر خوردگی دارای ویژگی های زیر نیز می باشد:

۱_صاف و صیقلی

۲_ درخشنده

۳_ پایداری حرارتی بالا

۴_ قابلیت بازیافت تا ۱۰۰ درصد(بین ۶۵ تا ۸۰ درصد از تولید استنلس استیل به روش بازیافت انجام می شود.)

۵_دوام و طول عمر بالا

۶_عدم وجود خاصیت مغناطیسی(به اصطلاح فولاد نگیر)

بر اساس همین ویژگی هاست که انواع لوله ها طبقه بندی می شود. در ادامه به معرفی انواع این لوله خواهیم پرداخت.

کاربرد انواع لوله استیل در صنعت:
تاسیسات نفت و گاز در پالایشگاه
رینگ های کلکتور هواپیما
اتاقک گرمکن
پوشش بویلرها
لوله های کاربراتور
تاسیسات صنایع شیمیایی و غذایی
تاسیسات ساختمانی
با انواع لوله استنلس استیل بر اساس آلیاژ آشنا شوید:
لوله استیل۳۰۴
لوله استیل گرید ۳۰۴ یکی از انواع پر کاربرد در صنایع غذایی از جمله کارخانه های لبنی و نوشیدنی بوده که آلیاژ آن از ۱۸ در صد کروم و ۸درصد نیکل تشکیل شده است. همچنین از این لوله ها در صنایع خودرو سازی، نفت و گاز و پتروشیمی استفاده می شود. از مهمترین ویژگی های لوله استنلس استیل ۳۰۴ می توان به مقاوت بالا، وزن کم، انعطاف پذیری و ظاهر زیبا اشاره کرد. همچنین اغلب قیمت این لوله در مقایسه با سایر لوله های استیل کمتر است.

لوله استیل۳۱۶
وقتی صحبت از کاربرد انواع لوله استیل در صنعت به میان می آید، نمی توان از کاربرد های گسترده لوله استیل۳۱۶ صرف نظر کرد. در آلیاژ این لوله علاوه بر کروم و نیکل از عنصر مولیبدن استفاده شده که در نهایت سبب می شود این لوله در محیط کلرایدی مقاومت بالاتری داشته باشد. به همین دلیل استیل ۳۱۶ به گرید دریایی هم معروف است. از جمله مهمترین کاربرد های لوله استنلس استیل ۳۱۶ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساعت سازی
ساخت قایق
ساخت فنرها و اتصال دهنده ها
ساخت سیستم ها یا سازه های ساحلی
ساخت سیستم های مربوط به فیلترینگ آب
ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و دارویی
ساخت تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی
صنایع غذایی
لوله استیل ۳۲۱
کاربرد های گسترده لوله استیل ۳۲۱ نیز نباید در بحث کاربرد انواع لوله استیل در صنعت فراموش شود.

ساخت دستگاه ها وتجهیزات صنایع غذایی و شیمایی
ساخت قطعات کوره
ساخت رینگهای کلکتور هواپیما
ساخت اتاقک گرمکن
لوله نسوز ۳۰۹
ویژگی منحصر به فرد لوله استیل نسوز ۳۰۹ تحمل درجه حرارتی بالا تا ۸۰۰ درجه سانتی گراد بوده که در ساخت برخی از سازه ها، استفاده از این نوع لوله ضروری است. به طور مثال در ساخت تجهیزات فرایندهای شیمایی و پالایشی، موتورهای هواپیما، قطعات اگزوز خودرو، پوشش و ساخت اجزای کوره ها، مبدل های حرارتی، دیگ بخار و… از این نوع لوله استفاده می شود.

لوله نسوز ۳۱۰
در آلیاژ این لوله مقادیر بسیاری از عناصر نیکل و کروم استفاده شده و به همین دلیل در برار حرارت های بالا بسیار مقاوم است. لوله نسوز ۳۱۰ برای ساخت تجهیزات شیمایی، مخازن تحت فشار و دمای بالا و ساخت قطعات در معرض خوردگی به کار می رود.

مهمترین انواع لوله استیل بر اساس کاربرد
لوله استیل صنایع غذایی:
یکی از انواع لوله های استیل،لوله استیل صنایع غذایی یا لوله استیل صنایع شیری است که اغلب در کارخانجات تولید مواد غذایی برای انتقال سیالات به کار می رود و عدم ایجاد آلودگی میکروبی از ویژگی های مهم این لوله ها است.

لوله استیل دکوراتیو:
یکی از مواردی که در طراحی ها از آن استفاده می شود لوله استیل دکوراتیو یا لوله استیل نازک است که بر اساس استاندارد ۳۰۴ AISI با آلیاژهای مختلفی به روش های مشابه با لوله مبدلی تولید و به بازار عرضه می شود و ویژگی اصلی این لوله استیل دکوراتیو ظاهر صیقلی و زیبای آن بوده که به همین دلیل در صنایع تزئینی و لوازم خانه و آشپزخانه جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.

لوله استیل طلایی:
یکی دیگر از لوله های استیل که در صنعت دکوراسیون و تزئینی کاربرد بسیار دارد، لوله استیل طلایی است. این لوله از نظر جنس و آلیاژ کاملا به نمونه های استنلس نقره ای یکسان است با این تفاوت که رنگ آن طلایی بوده و ظاهر جذاب تری دارد. رنگ لوله استیل طلایی ثابت بوده به نحوی که با ضربه و خراش آسیبی به آن وارد نخواهد شد. دقت داشته باشید که قیمت لوله استیل طلایی از انواع نقره ای آن بیشتر است.

لوله استیل صنعتی:
این نوع از لوله ها که در صنعت کاربرد بسیاری دارند، لوله استیل صنعتی هستند که به هر دو روش درز دار و بدون درز تولید می شود. لوله های استیل صنعتی در عین با دوام بودن، وزن سبکی دارند و می توانند جریان های به شدت بالا را کنترل کنند. از دیگر ویژگی های مهمی که منجر به تنوع کاربرد انواع لوله استیل در صنعت می شود، می توان به قابلیت ماشین کاری، بازیافت و تمیز کاری آسان آن ها اشاره کرد. علاوه بر همه این ها اغلب قیمت لوله استیل صنعتی کمتر از دیگر نمونه ها است.

کلام آخر
ما در شرکت تایلان با به کارگیری متد های روز سعی کرده ایم محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. میتوانید تجربیات با ارزش خودرا با ما درمیان بگذارید. گروه پشتیبانی ما به صورت تمام وقت پاسخگو سوالات شما عزیزان هستند. متشکریم که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

لغو پاسخ