Skip to main content

لوسترها روشنایی بخش منازل
سلام به دوستان عزیز تایلان.

امروز قرار هست که در مورد لوسترها و تاثیر که بر زیبایی منزلمان دارند صحبت کنیم اما اول اجازه دهید تا با اینکه لوستر چیست و انواع لوستر اشنا شویم و بعد بع سراغ تاثیر آن در دکوراسیون داخلی بپردازیم همراه ما باشید.

لوستر چیست و انواع آن کدام است؟
لوسترها یک عنصر نورپردازی هستند که انتخاب و استفاده مناسب از آن باعث روشن تر شدن و زیباتر شدن خانه شما می شود. به عبارتی دیگر لوسترها علاوه بر نورپردازی ، برای تقویت ظاهر یک اتاق نشیمن یا لوستر آشپزخانه استفاده می شوند و یک فضای زیبا ، بی نظیر و درخشان را ایجاد می کنند. لوسترها ی یک لامپ روشنایی تزئینی شاخه دار است که تعدادی لامپ یا شمع را نگه داشته و از یک سقف معلق است. در هنگام خرید لوستر اولین چیزی را که باید مد نظر قرار دهید اندازه فضای مورد نظرتان است .

اندازه فضای کوچک و بزرگ پذیرایی و هم چنین طول سقف از نظر بلندی و کوتاهی و هم چنین وجود چراغ های هالوژن و سقف کاذب در انتخاب لوستر تاثیر گذار هستند و همواره باید به آن ها توجه کنید. مدل لوستر پذیرایی یکی از انواع مدل لوستر هایی که طرح های متفاوت و زیبایی دارد.

مقاله پیشنهادی ما به شما دوستان عزیز: مطالعه مقاله خطاهای رایج در دکوراسیون منازل

انواع جنس لوستر
کاربرد لوستر و تاثیر آن در زیبایی منزل ، لوستر ها در مدل های مختلف متناسب با سبک های متنوع برای انواع سلیقه ها موجود می باشند به عنوان مثال به شکل فلزی، کریستال دار، شیشه ای و… طراحی میشوند.

بنابراین از جمله متریال هایی که برای ساخت لوستر استفاده می شود شامل: کریستال، شیشه، چوب و فلزهایی مثل مس، آهن، برنج، آلومینیوم، فولاد و… می باشند. هر کدام از متریال هایی که در ساخت این اکسسوری بکار میرود باید علاوه بر زیبایی استحکام فوق العاده زیادی نیز داشته باشد تا کاربران با اطمینان خاطر از آن استفاده کنند. البته با گسترش مدرنیته از متریال های جدید در سازه های نوع مدرن استفاده شده است.

چه مدل لوستر برای فضای منزل انتخاب کنیم؟
از عوامل مهم که باید در انتخاب لوسترها در نظر داشته باشیم هماهنگی مدل، جنس و طرح چراغ تزئینی با سایر مبلمان می باشد. برای مثال فضای نشیمن یک منزل ۳۰ متر می باشد و یک چراغ تزئینی ۶ شاخه برای این فضا کافی می باشد ولی اگر مشتریان نور بیشتر بخواهند باید به تعداد شاخه ها اضافه کرد.

نکات مهم در انتخاب و نصب یک لوستر مناسب برای محیط شما
برای آنکه نورپردازی به شکل مفید وموثری برای فضا تامین شود باید لوستری با اندازه متناسب با فضایی که قرار است در آن نصب شود انتخاب شود پس برای انتخاب یک لوستر با اندازه مناسب باید یکسری قواعد رعایت شود:

برای مشخص کردن اندازه لوستر باید ابتدا طول و عرض فضا را به فوت با هم جمع کنید عددی که بدست می آورید سایز مناسب لوستر به واحد اینچ می باشد.برای مثال برای یک اتاق ۱۲ در ۱۰ فوت یک لوستر با سایز ۲۲ اینچی مناسب خواهد بود.در ضمن اگر می خواهید برای فضای نهارخوریتان لوستر انتخاب کنید فرمول بالا مناسب نخواهد بود و باید سایز آن دو سوم و یا نصف عرض میز باشد چرا که در بالای میز نهار خوری نصب خواهد شد.

انتخاب لوستر بر اساس اکسسوری های موجود
باید سعی بر این داشته باشید که لوستر منتخب شما با سبک و رنگ فضا و متریال های بکار رفته در دکوراسیون داخلی منزل تناسب داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که بین لوستر و دیوارکوب ها و سایر منابع روشنایی سازگاری ایجاد کنید. همچنین بهتر است که جنس لوستری که انتخاب می کنید با جنس اجزای داخلی خانه مانند پنجره و دیوار و مبلمان نیز هماهنگی داشته باشد.

نصب پریز دیمر برای لوستر ها
نکته قابل ملاحظه ی دیگری که حتما باید رعایت کنید این است که سعی کنید از پریز دیمر دار برای لوستر های خود استفاده کنید کاربرد این پریزها برای لوستر موجب خواهد شد با کم و زیاد کردن مقدار و شدت نور متناسب با موقعیت و شرایط نورپردازی محیطتان را تنظیم کنید.اگر عادت به قانون شکنی ندارید و نمی خواهید ریسک کنید پس بهتر است برای دکوراسیون سلطنتی منزلتان از لوسترهای مدل کلاسیک کریستال دار تهیه کنید و اگر مبلمان مدرن استیل دارید برای روشن کردن تمام جهات در محیط بهتر است از لوستری با شاخه های متنوع در سوهای مختلف استفاده کنید. برای رعایت تنظیم نور توصیه می کنیم از چراغ های مهتابی و آفتابی در رنگ های گوناگون استفاده شود.

تعداد لامپ های لوستر و تاثیر آن در فضای داخلی
قبل از انتخاب لوستر ابتدا میزان روشنایی موردنظرتان را چک کنید. به این نکته توجه داشته باشید که لامپ ها منبع روشنایی لوسترها هستند. هر چه تعداد لامپ ها بیشتر باشد روشنایی بیشتری به فضا می دهند. اگر میزان روشنایی مورد نظر شما نسبت به فضا بیشتر باشد شما مجبورید تعدادی از این لامپ ها را خاموش نگه دارید. با توجه به این موضوع از زیبایی لوستر کاسته می شود. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت هر چه لوستر شما شاخه و چراغ های بیشتری داشته باشد بزرگتر خواهد بود و فضای شما را کمی دلگیر می کند.

انتخاب لوستر بر اساس سقف پذیرایی
اگر سقف پذیرایی شما بلند نیست بهتر است که از انتخاب لوسترهای بلند و آویز صرف نظر کنید این لوستر ها اگر در سقف های کوتاه نصب شوند سقف را کوتاه تر نشان می دهند.می توایند از انواع لوسترهای سقفی و کم ارتفاع برای سقف های کوتاه استفاده نمایید و در فضای دیگری از پذیرایی تان یک چراغ دیوار کوب و یا آباژور هماهنگ با طراحی لوستر قرار دهید. اگر سقف پذیرایی شما بلند است می توانید سراغ لوستر های آویز چند طبقه و بلند بروید.

ابعاد مناسب لوستر ها برای اتاق
در هنگام انتخاب لوستر ، حالت عمودی و یا افقی بودن آن ، یکی تصمیمات مهمی است که باید اتخاذ کنید. برای تعیین قطر مناسب لوستر پذیرایی ابعاد زیر می تواند به شما در انتخاب بهترین اندازه کمک کند:

برای مساحت اتاقی با کمتر از ۹ متر مربع ، با قطر کمتر از ۵۰ سانت لازم است
برای مساحت اتاقی بین ۹ الی ۲۰ متر مربع ، با قطر ۵۰ الی ۷۵ سانت لازم است
برای مساحت اتاقی بین ۲۰ الی ۴۰ متر مربع ، با قطر بیش از ۷۵ سانت لازم است
برای مساحت اتاقی با بیش از ۴۰ متر مربع ، بزرگ و مجلل لازم است
قانون کلی برای نصب لوستر سقفی اتاق ناهارخوری این است که قسمت پایینی لوستر باید بین ۷۵ تا ۹۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح میز غذاخوری باشد. البته این اعداد هنگامی درست است که فرض کنیم که سقف خانه شما ۲.۵ متر ارتفاع داشته باشد. اگر سقف‌تان بلندتر است، توصیه می‌شود که به ازای هر ۳۰ سانتی‌متری که ارتفاع سقف بیشتر می‌شود، حدود ۸ سانتی متر لوستر را بالاتر نصب کنید. مثلا اگر سقف شما سه متر ارتفاع دارد، می‌توانید لوستر را ۱۵ سانتی‌متر بالاتر از اتاقی که سقفش ۲.۵ متر ارتفاع دارد نصب کنید.

تمیز کردن لوستر
لوسترها گرد وغبار را سریع به خود جذب می کنند. اگر لوسترهای شما دارای طرحی پیچیده باشد بهتر است که هر ماه آن را تمیز کنید. با این کار طول عمر لوستر نیز افزایش می یابد. اما چنانچه دنبال گزینه ای هستید که کمتر نیاز به نظافت و تمیزی داشته باشد بهتر است طرح های ساده را برای انتخاب مدنظر قرار دهید. همچنین بهتر است موقع خرید از فروشنده درباره نحوه ی تمیزی لوستر مشورت کنید. برخی از محلول های پاک کننده ممکن است باعث آسیب رساندن به لوستر شما شوند. ضمنا در هنگام اثاث کشی باید توجه ویژه ای به بسته بندی آن داشته باشیم.

جمع بندی
در صورتیکه دکوراسیون داخلی خانه شلوغ است نباید از لوسترهای بزرگ با جزئیات زیاد و براق استفاده کرد. اگر دکوراسیون منزل شما ساده است می توانید از لوسترهای آویزدار و براق استفاده کنید. چنانچه سبک مدرن دوست دارید استفاده از لوسترهای ریموت دار هوشمند بسیار مناسب است. در صورتیکه فضای کلاسیک یا سلطنتی دارید استفاده از چنین لوسترهایی مناسب نیست. استفاده از لوسترهایی که اطراف لامپ را می گیرند به تنهایی مناسب فضای پذیرایی نیستند چون روشنایی اندکی دارند. در صورت استفاده از چنین لوسترهایی بهتر است از لوسترهای دیواری هم در کنار آن استفاده کنید.از اسنکه تا پایان این مطلب در کنار ما بودید سپاسگذاریم.منتظر نظرات و پیشنهادات شما دوستان عزیز هستیم.

لغو پاسخ