Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » طراحی آشپزخانه به سبک ایرانی، طراحی اصیل و جذاب

با سلام خدمت دوستان عزیز تایلان.

امروز با معرفی سبک با اصالت و زیبای ایرانی در خدمتتون هستیم. همراه ما باشید تا بیشتر با این سبک بی نظیر آشنا شویم.

آشپزخانه سنتی ایرانی

از گذشته تا کنون در کشور ما آشپزخانه یکی از مهم‌ترین بخش‌های منزل به شمار می‌آید. دلیل اهمیت آشپزخانه مطبخ دار ایرانی را می‌توان گذراندن وقت زیادی در آن دانست. این موضوع باعث می‌شد تا آشپزخانه ایرانی محلی جداگانه نسبت به سایر فضاهای منزل داشته باشد.

اما امروزه به دلیل زندگی شهری و کوچک شدن متراژ خانه‌ها دیگر خبری از آشپزخانه‌های جداگانه نیست. بلکه در اکثر خانه‌ها با آشپزخانه‌ای روبه‌رو هستیم که توسط یک دیوار کوتاه در قالب آشپزخانه اوپن ساخته شده‌اند و یا دارای پیوستگی کامل با اتاق پذیرایی هستند.
این تغییر شکل آشپزخانه باعث شده تا طراحی آشپزخانه ایرانی هم دگرگونی‌های مختلفی را تجربه کند. اما همه این تغییرات نتوانسته میزان اهمیت آشپزخانه را نزد ایرانیان کاهش دهد. با ورود مدرنیته به زندگی ما آشپزخانه مدرن ایرانی روی کار آمد و توانستیم طرح‌های زیبای سنتی را با ترکیب مدرنیته همچنان پرطرفدار نگه داریم. اگر شما هم کنجکاو شده‌اید تا بدانید یک آشپزخانه سنتی چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه طراحی می‌شود ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید
مقاله پیشنهادی ما به شما دوستان عزیز: مطالعه مقاله انتخاب دستگیره کابینت مناسب

آشپزخانه های ایرانی از گذشته تا امروز
در دنیای امروز، دکوراسیون اکثر خانه‌ها با سبک مدرن طراحی می‌شود. بنابراین برای داشتن یک آشپزخانه سنتی ایرانی باید کاملا به تمامی اصول اولیه دکوراسیون آشپزخانه ایرانی تسلط داشته باشید.

در روزگاران گذشته آشپزخانه مطبخ دار ایرانی در فضایی بیرون از ساختمان اصلی منزل ساخته می‌شد. بنای اغلب آن مطبخ‌ها در زیر زمین و گوشه‌ای از حیاط قرار میگرفت. به همین دلیل آشپزخانه‌های ایرانی دارای فضایی تاریک و بدون رنگ بودند.
سبک معماری ایرانی سرشار از رنگ و طرح است. اما این اصول در گذشته به آشپزخانه‌ای با سبک ایرانی راه پیدا نکرده بود. به همین دلیل اکثر مطبخ‌ها نمور، تاریک و دود گرفته بودند. اما امروزه با یکی شدن فضای آشپزخانه و سایر بخش‌های منزل دیگر خبری از آن مطبخ‌های تاریک نیست. در حال حاضر به خوبی می‌توان مصداق سبک معماری و طراحی ایرانی را در آشپزخانه‌های سنتی نظاره کرد. این روزها طراحی آشپزخانه‌های ایرانی سرشار از رنگ، نور و انرژی هستند که منشا آن را باید سبک طراحی سنتی ایرانی دانست.

ویژگی آشپزخانه های سنتی ایرانی
طراحی آشپزخانه‌ای به سبک ایرانی در دنیای امروز دکوراسیون داخلی طرفداران زیادی دارد. افرادی که به فرهنگ و سنت ایرانی علاقه‌مندند ترجیح می‌دهند از نبوغ ایرانی در طراحی فضای آشپزخانه خود بهره ببرند. دلیل این علاقه را باید از یک طرف ایجاد حس گرما و صمیمیت در آشپزخانه و از طرف دیگر افزایش زیبایی آن فضا دانست. اما لازمه طراحی آشپزخانه ایرانی شناخت ویژگی‌های خاص آن است.

انتخاب کاشی و سرامیک سنتی
استفاده از کاشی و سرامیک‌های سنتی پرکاربردترین طرح‌های ایرانی به شمار می‌آیند. به همین دلیل اگر قصد دارید یک آشپزخانه به سبک ایرانی طراحی کنید حتما در بخشی از آن کاشی و سرامیک سنتی به کار ببرید.

بهترین فضا برای این کاشی‌های سنتی، پشت اجاق گاز است. نصب کاشی و سرامیک با طرح و رنگ‌های شاد سنتی در فضای پشت اجاق گاز علاوه بر افزایش زیبایی، آشپزخانه شما را به سبک ایرانی در می‌آورد.کاشی‌هایی با رنگ‌های فیروزه‌ای یا طرح‌های اسلیمی که امروزه تنوع بسیار زیادی دارند، برای فضای بین کابینتی انتخاب بسیار مناسبی خواهند بود.

انتخاب فرش ایرانی
گلیم و فرش ایرانی که دارای طرح و نقش‌های اسلیمی یا عشایری است، یکی از مهم‌ترین عناصر رعایت دکوراسیون به سبک ایرانی محسوب می‌شود. این المان کاملا ایرانی به شما کمک می‌کند تا آشپزخانه خود را به راحتی همچون یک طرح سنتی ایرانی تزئین کنید. انتخاب گلیمی با طرح گبه یکی از بهترین انتخاب‌ها برای کف آشپزخانه است.

این طرح علاوه بر ایجاد حس و حال سنتی در آشپزخانه قیمت بسیار مناسبی هم دارد. اما برخی از بانوان به طرح سرامیک برای کف آشپزخانه خود علاقه دارند. برای این منظور می‌توانید کفپوش و سرامیک‌هایی با طرح فرش انتخاب کنید، سپس با پهن کردن یک قالیچه که امروزه تنوع بسیار خوبی دارند، سلیقه شخصی‌تان را با یک آشپزخانه به سبک سنتی ایرانی هماهنگ کنید.

انتخاب کابینت آشپزخانه های سنتی
در گذشته مطبخ یا همان آشپزخانه سنتی دارای چندین قفسه و طبقه برای چیدن لوازم بود. در واقع کابینت به معنای امروزی در آن روزگاران کاربرد نداشت. اما با گذشت زمان و شهرت صنایع کشورمان استفاده از طرح‌های کنده کاری شده که به شکل منبت و معرق کاری ساخته می‌شوند، رواج پیدا کرد.
به همین دلیل امروزه در اکثر طراحی‌های آشپزخانه‌ای با سبک ایرانی از کابینت ایرانی با طرح‌های زیبا استفاده می‌شود. چون با زیاد شدن وسایل آشپزخانه امروزی همچون چای ساز، ماکروویو، غذاساز، قهوه ساز و… دیگر نمی‌توان این لوازم را تنها بر روی چند قفسه جای داد.

طراحی آشپزخانه پنجره دار ایرانی در دکوراسیون سنتی
در دنیای امروز دکوراسیون داخلی برخلاف گذشته، وجود پنجره در آشپزخانه‌های ایرانی حرف اول را می‌زند. حتما شما هم با شنیدن نام سبک سنتی ایرانی به یاد پنجره‌هایی با شیشه‌های رنگی جذاب می‌افتید. این پنجره‌های رنگی که با نام ارسی شناخته می‌شوند بارزترین ویژگی طراحی سنتی ایرانی به شمار می‌آیند. اگر شما هم به دیزاین آشپزخانه ایرانی علاقه‌مندید میتوانید از این مدل شیشه‌های رنگی برای پنجره و یا فضایی درون کابینت‌ها استفاده کنید.

انتخاب ظروف سفالی و مسی
ظروف سفالی و مسی یکی از اصلی‌ترین المان‌های آشپزخانه به سبک ایرانی است. از گذشته‌های دور این ظروف همیشه مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه هم طرفداران زیادی دارد. حتی برخی از بانوان که قصد استفاده از ظروف مسی را ندارند، با آویختن آن‌ها در بخشی از آشپزخانه، حال و هوای سنتی به فضای خود می‌بخشند.
همچنین می‌توانید با چیدن ظروف سفالی بر روی کانتر المان سنتی و کلاسیک را در طراحی آشپزخانه ایرانی رعایت کنید. البته منظور ما این نیست که از هیچ ظرف و ظروف مدرنی استفاده نکنید. شما می‌توانید از ظروف مسی و سفالی برای ایجاد حس و حال سنتی و کلاسیک بهره ببرید و ظرف‌های مدرن را درون کابینت بچینید. هرچند که نمی‌توان خاصیت مفید ظروف مسی را برای سلامتی نادیده گرفت.
به کار بردن نور کافی در طراحی سنتی و ایرانی آشپزخانه
وجود نور کافی یکی از المان‌های مهم و اساسی در طراحی سنتی و ایرانی به شمار می‌آید. به همین دلیل در اغلب طراحی‌های سنتی و کلاسیک از نور مستقیم برای نشان دادن عمق و ویژگی های خاص آن استفاده می‌شود.

دکوراسیون آشپزخانه با سبک ایرانی هم باید دارای نورپردازی قوی باشد. وجود نور کافی در آشپزخانه‌های ایرانی باعث می‌شود تمامی ظرافت ظروف ایرانی و ویژگی خاص نقش و نگار سنتی به خوبی دیده شود. بنابراین هنگام طراحی یک آشپزخانه به سبک سنتی چراغ های دیوار کوب و یا طرح سنتی رومیزی را برای آن فضا در نظر بگیرید.
سخن پایانی
در سبک ایرانی نکته ای که بسیار اهمیت دارد حفظ اصالت در عین مدرن بودن پس در هنگام طراحیفضای آشپزخانه باید به المان هایی که از آن ها استفاده می کنیم توجه کنیم تا بتوانم به نتیجه ای مطلوب دست پیدا کنیم.

با تشکر از شما همراهان گرامی که ما را تا پایان این مطلب همراهی کردید.منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

لغو پاسخ