Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » در انتخاب یراق آلات پنجره دوجداره دقت کنید

در انتخاب یراق آلات پنجره دوجداره دقت کنید
سلام خدمت همراهان عزیز تایلان.

امروز قصد داریم در کنار هم بیشتر با یراق آلات،پنجره های دوجداره آشنا بشیم همراه ما باشید.

مقدمه
امروزه به دلیل آلودگی های صوتی و هوا بهتر هست که از شیشه های دوجداره استفاده کنیم تا، میزان تاثیر این آلودگی ها را به حداقل برسانیم. برای داشتن پنجره های دوجداره با کیفیت باید ابتدا از یراق آلات با کیفیت و مناسب استفاده کرد. وبرای انتخاب یراق آلات مناسب باید، با آن ها آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را انجام دهیم.

یراق آلات
یراق آلات به مجموعه ای ازابزار الات گفته می شود که ما در طول روز با آن ها سرو کار داریم برای مثال:
دستگیره درب و پنجره ها
لولاهای پنجره ها، درها، کابینت ها یا هر لولا دیگری
قفل های انواع پنجره
شیر آب
دستگیره های کشوها و کمد ها
شیرهای شوفاژ و فلکه ها
لولای درب های کشویی
انواع یراق آلات
یراق آلات انواع مختلفی دارد. هر یک از این نوع یراق آلات، براساس نوع خاص خود برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یراق آلات بادی
یراق آلات بادی دارای قدرت بالایی هستند. قدرتمندی این نوع یراق آلات از طریق فشرده‌سازی باد یا همان هوا ایجاد می‌شود. از انواع این نوع یراق آلات می‌توان به دمنده ها، مکنده های بادی، جک های بادی، آچارهای ضربه‌ای بادی و تفنگ های بادی اشاره کرد.

یراق آلات دستی
یراق آلات دستی جز‌ء ساده‌ترین انواع یراق آلات به حساب می‌آیند و کاربرد وسیعی در زندگی روزمره دارند. از مهم‌ترین انواع این یراق آلات می‌توان به پیچ گوشتی، آچار، انبردست، سوهان و سایر ابزارهای فنی اشاره کرد.

یراق آلات برقی
این نوع یراق آلات معمولا با برق کار می‌کنند. استفاده از یراق آلات برقی به دقت بالایی نیاز دارد. هر چند که این نوع از یراق آلات باعث آسان شدن انجام کارها شده است، اما در استفاده از آن‌ها حتما باید احتیاط لازم صورت گیرد. از یراق آلات برقی می‌توان به چکش‌های هیدرولیک اشاره کرد. همچنین دریل واگن هیدرولیک یکی از از مهم‌ترین یراق آلات برقی به شمار می‌رود.

یراق آلات ساختمانی
یراق آلات ساختمانی از پر کاربردترین انواع یراق آلات هستند. این یراق آلات شامل آجربر، کف‌ساب، شیشه‌بر، ماله و حتی دوربین نقشه‌برداری می‌باشند. یراق آلات پنجره دوجداره نیز در این دسته جای می‌گیرد.

یراق آلات دیزلی و بنزیلی
این یراق آلات شامل مواردی می‌شوند که دارای کاربردهای دیزلی هستند. از جمله یراق آلات دیزلی می‌توان به الکتروپمپ‌ها و موتور‌های ژنراتور اشاره کرد.

مقاله پیشنهادی ما به شما دوستان عزیز: مطالعه مقاله شیشه سکوریت

انواع یراق آلات پنجره دوجداره
پیشرفت تکنولوژی از قبیل قفل و یراق آلات پنجره دوجداره، باعث شده است که این نوع درب و پنجره‌ها از نظر امنیتی در تراز بالایی قرار گرفته باشد. طرح‌های زیبا و ایمن یراق آلات پنجره دوجداره معمولا طوری است، که این درب و پنجره ها را از چهار جهت قفل کرده و امنیت فوق‌العاده‌ای به آن‌ها می‌بخشد.
صنعت تولید یراق آلات درب و پنجره، همواره در حال توسعه و نوآوری است و همین موضوع منجر به تولید یراق آلات با تنوع فراوانی شده است.
یراق آلات در و پنجره
با به کارگیری پیشرفته ترین قفل و یراق تحولی اساسی در سیستم قفل و یراق آلات درو پنجره به وجود آمده است. طراحی ویژه این یراق آلات به گونه ای است که در و پنجره را از چهار جهت احاطه کرده و باعث می گردد که با چرخش یک دستگیره در یا پنجره توسط قفل ها به قاب هایشان محکم شوند که این خود سبب ایمنی بالای در و پنجره ها می شود.
امکان بازو بسته کردن درها و پنجره ها در حالت های زیر میسر است:
یراق یک طرفه
یراق دو طرفه
یراق کشویی
یراق کشویی – لغزشی نیمه اتوماتیک
یراق کشویی – لغزشی تمام اتوماتیک
یراق تاشو
دستگیره درب و پنجره
انتخاب دستگیره مناسب برای درب و پنجره، باعث افزایش طول عمر کلی درب و پنجره و حتی اسپانیولت آن می‌شود. نصب دستگیره‌های بلندتر باعث می‌شود که فشار کمتری به اسپانیولت وارد شود. همچنین دستگیره هایی که دارای اهرم توپُر هستند، از کیفیت بالاتری برخوردارند.

مورد دیگری که در انتخاب دستگیره اهمیت دارد، ضخامت صفحه اصلی دستگیره است. همچنین ماشین‌کاری اتصال اهرم به صفحه اصلی باعث آسان‌تر شدن نحوه حرکت آن می‌شود. علاوه بر این‌ها، کیفیت آلیاژ استفاده شده در ساخت شفت چهار پهلو به کارکرد بهتر و طولانی‌تر دستگیره‌ها کمک می‌کند.
آخرین موردی که درباره دستگیره‌ها باید به آن توجه کرد، زوار جای پیچ است. این مورد حتما باید استحکام و مقاومت کافی و بالایی داشته باشد.

یراق اسپانیولت برای پنجره دوجداره
اسپانیولت از آلیاژهای با کیفیت و از قسمت چرخ دنده تولید می شود تا به مرور زمان فرسوده نشود. اگر در هنگام نصب از یراق آلات غیر استاندارد و بی کیفیت استفاده شود موجب شکسته شدن دستگیره در زمان نصب و یا هرز شدن پیچ دستگیره می شود.
جای پیچ ها در بر روی اسپانیولت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پیچ ها باید در فاصله های ۳۰ سانتی متری از یکدیگر قرار گیرند. بهتر است در سمت چرخ دنده جهت استحکام بیشتر پیچ ها به یکدیگر نزدیک تر باشند تا با فشار دستگیره، اسپانیولت از پروفیل جدا نشود.
کیفیت اسپانیولت به نوع آلیاژ استفاده شده در آن بستگی دارد. این جزء تاثیر مهمی بر کیفیت درب و پنجره دوجداره می‌گذارد. بی‌کیفیت بودن آلیاژ مورد استفاده در یراق اسپانیولت باعث افزایش فشار بیشتر بر روی دستگیره‌های درب شده و آن را از کار می‌اندازد. اسپانیولت های موجود در بازار برندهای مختلفی دارند و تولید کشورهایی همچون ترکیه یا آلمان هستند. انواع آلمانی این نوع یراق به دلیل دو زبانه بودن از کیفیت و امنیت بالاتری برخوردار است.

زبانه و لولا پنجره دوجداره
زبانه قفل یراق کاربردی دیگری است که برای درب و پنجره کاربرد دارد. در پنجره های دوجداره، چه زبانه قفل بلند و چه کوتاه باشد، باید به طوری نصب شود که در هنگام باز و بسته شدن پنجره در جای خود فیکس شود و به درستی جا بیفتند.
لولایی که در پنجره دوجداره upvc به کار می‌رود نیز باید از کیفیت بالایی برخوردار بوده، حداقل ۱۰ سانتی متر طول و ۱۰۰ گرم وزن داشته باشد تا بتواند وزن پنجره را تحمل کند تا هنگام باز و بسته شدن مشکل ایجاد نشود در واقع اگر لولا از جنس مناسب و کیفیت خوبی برخوردار نباشد هنگام باز بسته شدن با بد بسته شدن یا حتی بسته نشدن مواجه شوید، این امر ممکن است در عایق بندی و سایر اجزا نیز مشکلاتی را به وجود بیاورد از این رو لولا نیز یکی از اجزای کلیدی محسوب می‌شود.
انواع لولا در بازشوهای مختلف
لولا ها یکی از مهم ترین یراق آلات پنجره هستند که باز و بسته شدن لنگه پنجره را ممکن می سازند. بنابراین، لولا ها وزن زیادی هم باید تحمل کنند و از این رو کیفیت ساخت و مقاومت آن ها بسیار مهم است.
لولای بازشوهای یک حالته
پنجره های لولایی از رایج ترین انواع پنجره اند، که یکی از انواع آن ها هم پنجره دوجداره با بازشو لولایی تک حالته است. لولا در این نوع بازشو، باز و بسته کردن لنگه را بر روی یک محور عمودی ممکن می سازد ، که یکی از کلاسیک ترین و رایج ترین انواع بازشوها برای پنجره است.
معمولا برای هر لنگه از دو لولا استفاده می شود که البته با توجه به ابعاد پنجره ممکن است بیشتر هم باشد.

لولای بازشوهای دوحالته
این بازشو ها در مواردی کاربرد دارند که باز شدن پنجره بر روی دو محور عمودی و افقی انجام می شود.

بنابراین نوع پیشرفته تری از لولا استفاده می شود که قابلیت این را دارد که لنگه هم در محور عمودی و هم در جهت محور افقی ، البته با زاویه ای محدود بتواند باز و بسته شود.
پنجره های دوجداره با بازشو دوحالته در برابر صوت و رطوبت، عایق بندی خوبی دارند.

لولا بازشوی کلنگی
یکی دیگر از انواع پنجره های لولایی، پنجره دوجداره کلنگی یا سایبانی است. این بازشو ها طوری نصب می شوند که نقطه دید را از روبرو مسدود سازد. یعنی لولا امکان باز و بسته شدن در جهت محور افقی را ممکن می سازد.
پنجره کشویی
پنجره های کشویی نیازی به لولا ندارند، چرا که بر روی یک ریل سوار هستند و حرکت می کنند. بنابراین، به جای یراق آلات لولایی ، پنجره دارای غلتک است که این غلتک روی ریل حرکت را ممکن می سازد.

استفاده از این یراق آلات، برای زمانی است که می خواهیم از پنجره های دوجداره کشویی استفاده کنیم. این پنجره ها معمولا برای فضاهایی که محدود هستند و جایی برای لنگه بازشو نیست استفاده می شوند.

لولا بازشو های تاشو
پنجره های آکاردئونی دارای لنگه هایی با بازشو تاشو هستند. لولاهایی مخصوص نیز برای پنجره هایی که باز و بسته شدن آن ها، به صورت تاشو انجام می شود وجود دارند.
لولا ها بین دو لنگه قرار گرفته و لنگه ها را به یکدیگر متصل می کنند، و از کناره نیز لولا هم به لنگه و هم به قاب پنجره متصل شده است.
سیلندر درب و پنجره
از دیگر یراق آلات پنجره دوجداره که کاربرد فراوانی دارد، سیلندر است. یکی از بهترین انواع سیلندرهای درب و پنجره، سیلندرهای برنجی هستند، که معمولا توسط آلومینیوم کاور می‌شوند

زبانه قفل پنجره دوجداره
از دیگر یراق های کاربردی است که به طوری نصب می شود تا پنجره یا درب، در هنگام بسته شدن به طور کامل در جای خود جا افتاده و فیکس شود.
زبانه های قفل در انواع بلند و کوتاه وجود دارند، اما وزن لولا نیز باید حداقل ۱۱۰ گرم باشد تا در برابر شکستگی مقاومت داشته باشد.

جمع بندی
برای افزایش طول عمر پنجره های دوجداره در انتخاب یراق آلات آن دقت کنید و بخصوص برای حفظ امنیت در انتخاب قفل ها و دستگیره های آن نهایت دقت را بخرج دهید.با سپاس فراوان که مارا نتا پایان این مطلب همراهی کردید.منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

لغو پاسخ