Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » کاربرد آبکاری لوله استیل چیست؟

سلام خدمت همه همراهان عزیز و دوست داشتنی تایلان.

امروز قصد داریم تا شما را با آبکاری لوله استیل و کاربرد های آن آشنا کنیم، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

آبکاری لوله استیل را به عنوان یک روش پوشش دهی سطحی می شناسند. در این روش یک فلز را بر روی یک سطح رسانای دیگر پوشش می دهند. صدها سال است که بشر برای حفاظت از سطوح رسانا در برابر عوامل مختلف محیطی از روش آبکاری استفاده می کند.

چرا از روش آبکاری استفاده می کنیم؟
عملیات آبکاری در تکنولوژی مدرن اهمیت بسیار بالایی دارد. پوشش دهی سطوح اشیای تزئینی، مهار خوردگی، بهبود دوام پذیری، افزایش سختی، بهبود پوشیدگی، کاهش اصطکاک، بهبود رنگ پذیری، تغییر میزان هدایت الکتریکی، بازتابی طیف IR، محافظت در برابر نور خورشید ، وزش باد و سایر عوامل فرساینده مزایای استفاده از آبکاری است.

یکی از انواع آبکاری، آبکاری استیل است. در ادامه قصد داریم شما را با این روش آشنا کنیم.

آبکاری استیل چیست؟
استیل نوعی فولاد آلیاژی است. این آلیاژ درصد نیکل وکروم بیشتری نسبت به سایر آلیاژها دارد. میزان درصد این عناصر ، نام و نوع استیل را متفاوت می سازد. برای مثال اگر درصد کروم بیشتر از ۱۰.۵ درصد باشد، به آلیاژ حاصل استنلس استیل یا فولاد ضد زنگ می گویند.

فولاد ضد زنگ در برابر فرسایش وخوردگی بسیار مقاوم بوده و در مجاورت رطوبت به هیچ عنوان زنگ نمی زند.

استیل در محیط های مختلف نیازی به پوشش ندارد؛ اما گاهی نیاز به یک پوشش بر روی سطوح استیلی حس می شود. از همین رو از روش آبکاری استیل برای پوشش دهی استفاده می کنند.

روش های آبکاری استیل
آبکاری استیل به دو روش انجام می شود. کارگاه های آبکاری با توجه به نیاز و سفارش مشتریان خود، یکی از این دو روش را برای آبکاری استیل انتخاب می کنند که هر کدام ویژگی های منحصر یه فرد خود را دارد.

آبکاری الکترولیتی
یکی از رایج ترین روش های آبکاری استیل، آبکاری الکترولیتی نام دارد. در این روش با کمک جریان الکتریکی، لایه ای نازک بر روی سطح استیل قرار می گیرد. در آبکاری الکترولیتی فلز مورد نظر برای آبکاری را باید به الکترود آند مدار الکتریکی وصل کرد. از سوی دیگر لایه زیرین به الکترود کاتد متصل می شود سپس سطح رو و زیرین استیل در محلول مخصوص آبکاری قرار خواهد گرفت.

در آبکاری استیل به روش الکترولیتی، چند عامل مهم و تاثیر گذار وجود دارد؛ از جمله این عوامل می توان به ترکیب شیمیایی محلول، میزان جریان برق و مدت زمان تنظیم آبکاری اشاره کرد. بعد از اتصال جریان الکتریکی، لایه نازک بر روی لایه استیل قرار می گیرد.

آبکاری الکتروس
روش دوم آبکاری استیل، آبکاری الکتروس است. در این نوع آبکاری، فلز مورد نظر به جای اینکه در یک محلول الکترولیتی قرار گیرد، به اصطلاح آبکاری شیمیایی می شود. این روش سبب می شود تا سطح زیرین با نیکل پوشش داده شود. یکی از رایج ترین روش های آبکاری استیل الکتروس، آبکاری نیکل است.

در این روش ابتدا محلولی از نمک، نیکل هیپوفسفیت و چند ماده شیمیایی دیگر تهیه می شود.در مرحله دوم فلز مورد نظر برای آبکاری داخل این محلول قرار داده می شود تا نیکل بدون جریان الکتریکی روی سطح فلز بنشیند.

بد نیست بدانید که نام دیگر آبکاری الکتروس ،آبکاری اتوکالیستی است.

آماده سازی فلز
در آبکاری استیل نیز باید قبل از انجام مرحله آبکاری به آماده سازی فلز پرداخت. اولین مرحله پاک کردن هر گونه آلودگی از سطح فلز است؛ چرا که هر گونه آلودگی سبب می شود تا پوشش مورد نظر روی فلز قرار نگیرد و حتی کمترین میزان زنگ زدگی نیز می تواند در قسمت های آبکاری لکه های سفید، سیاه، حفره و زبری بر جای بگذارد.

روش های پاکسازی فلز مورد نظر برای آبکاری شامل:

سمباده کاری
چربی زدایی
پرداخت
خشک کردن است
فلزات استفاده شده در آبکاری استیل
طلا ، نقره، روی ، مس، پالادیوم و قلع

همچنین در این نوع آبکاری ممکن است از یک یا چند فلز برای پوشش دهی استفاده شود.

انواع آبکاری استیل
آبکاری استیل به چندنوع مختلف در کارگاه های آبکاری استفاده می شود. این روش ها به شرح زیر هستند:

آبکاری لوله آهنی
آبکاری لوله آهنی یا لوله آبکاری سرد، در حضور یک ورق روغنی، فلز مورد نظر با نیکل و کروم آبکاری می شود. این نوع آبکاری برای تولید وسایل آشپزخانه و لوازم دکوری مورد استفاده قرار می گیرد.

آبکاری روی
یکی از پر مصرف ترین فلزهای جهان روی است. از این فلز در صنعت آبکاری بسیار استفاده می شود. در آبکاری استیل به روش آبکاری روی، عمل گالوانیزه کردن رخ می دهد. توسط اجرای این فرایند که در صنعت خودرو سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، یک لایه نازک روی، مانند یک محافظ قوی از فلز در مقابل خوردگی محافظت می کند. این سد محکم، از نفوذ رطوبت به فلز و ایجاد زنگ زدگی محافظت خواهد کرد.

نرده استیل استنلس
امروزه افراد بسیاری با تبلیغات دروغین در حوزه تولید نرده استیل استنلس، لوله های آبکاری شده استیل به مشتریان می فروشند. این دلال ها به دلیل استفاده از لوله های فولادی ارزان، سود هنگفتی از این جریان به جیب می زنند.

تفاوت استنلس استیل با لوله آبکاری شده:

لوله استیل آبکاری شده سطح براق دارد اما براقیت یکسان نیست.
اگر براقیت لوله موج دار است یعنی جنس لوله استنلس استیل نیست.
با یک جسم تیزروی لوله یا سازه را بتراشید، اگر آبکاری شده باشد لایه رویی بلند شده و جنس لایه زیرین متفاوت است.
اگر سطح کار یکپارچه بود مطمئن باشید که استنلس استیل است.
با تشکر از این که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید.اگر تجربه ای در زمینه استفاده از لوله استیل استنلس دارید خوشحال می شویم که با ما در میان بگذارید. گروه پشتیبانی ما به صورت ۲۴ ساعته پاسخگو سوالات شما عزیزان هستند.

لغو پاسخ