Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » در طراحی آشپزخانه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

سلام دوستان عزیز.

امروز قرا هست که سری به قلب تپنده هر خانه ای بزنیم و با انواع سبک طراحی داخلی آن آشنا شویم همراه باشید.

اصول طراحی آشپزخانه را بشناسید
در اکثر آشپزخانه ها یک سه ضلعی اصلی وجود دارد که برای عملکرد بهتر، باید رعایت شود. به این مثلث، مثلث کار گفته می‌شود که سه ضلع آن عبارتند از:

یخچال
سینک ظرفشویی
اجاق گاز
قرار ندادن اجاق گاز کنار پنجره: با باز بودن پنجره، باد ممکن است باعث خاموش شدن شعله شود.
قرار ندادن یخچال کنار اجاق گاز: اجاق گاز گرما ساطع می‌کند که باعث افزایش مصرف برق یخچال می‌شود، چرا که سعی می‌کند دمای خود را حفظ کند.
یخچال نباید کنار پنجره بایستد: آفتاب آن را گرم می‌کند و انرژی زیادی مصرف می‌شود.

نکاتی هنگام طراحی اصولی یک آشپزخانه
توجه به رنگ‌بندی: بهتر است از آشپزخانه‌هایی با طراحیتمام سفید، فقط به دلیل این که هنگام پخت و پز سریع کثیف می‌شوند، اجتناب کنید.

تهویه مناسب: آشپزی فعالیتی است که گرمای زیادی را تولید می‌کند. اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه شما دارای تهویه کافی است.

نور پردازی مناسب: هیچ نوری نمی‌تواند نور طبیعی را که از پنجره می‌تابد و آشپزخانه را روشن کند، شکست دهد.

ایمنی: وقتی صحبت از آشپزخانه می‌شود، یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در نظر بگیرید، ایمنی آن است! ازلوله‌‌های گاز گرفته تا لبه‌‌های تیز میزها، باید برای ایمن نگه داشتن آشپزخانه خود، چیدمان درست و ایمنی را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که حتی کفپوشی که انتخاب می‌کنید نیز لغزنده نباشد.
هماهنگی عناصر آشپزخانه: در طراحی‌های داخلی، طراحان همیشه سعی بر این دارند که وسایل و عناصر را تا حد امکان با یکدیگر ست و هماهنگ کنند. استفاده درست ازرنگ‌ها و ترکیب آن‌ها با دیگرجزئیات، می‌تواند محیطی زیبا و منظم ایجاد کند. در طراحی کابینت آشپزخانه کوچک با طراحی پلان باز، بهتر است از متریال و طراحی‌هایی با سبک روشن و سفید استفاده کنید

انواع سبک طراحی آشپزخانه:
مقاله پیشنهادی ما به شما عزیزان:انواع سبک های دکوراسیون داخلی

سبک روستایی
این سبک جذابیت و زیبایی خاصی برای تمام افراد، به ویژه دوستداران طبیعت دارد. متریال آن عمدتا از چوب طبیعی و یا کاه‌ گل است. در این طراحی از رنگ‌های زیادی استفاده می‌شود. در سبک روستایی آشپزخانه، پنجره‌ها به وسیله پرده آشپزخانه با طرح‌های رنگارنگ پوشش داده می‌شوند.
کابینت‌ها، خصوصا کابینت‌‌های بالایی، برای دسترسی آسان‌تر، بدون درب ساخته می‌شوند. استفاده از پارکت‌های چوبی، لمینت و سرامیک، بهترین گزینه در انتخاب کفپوش است. به طور معمول، در این آشپزخانه‌ها به جای تزئینات مدرن، از صنایع دستی و طبیعی استفاده می‌شود.
سبک کلاسیک
این سبک جزء پیشرفت‌‌های اولیه بشر در زمینه طراحی داخلی و زیبا‌سازی فضا محسوب می‌شود. در قرن‌های ۱۸ الی ۲۰ میلادی، مردم غرب پس از گذشت جنگ جهانی دوم و آزادی بسیاری از برده‌ها و شاغل شدن زنان، جهت سهولت به این سبک آشپزخانه‌ها روی آوردند. متریال بکار رفته در این سبک‌ها عموما چوب وسنگ است. در این نوع سبک، برای زیباتر شدن فضای آشپزخانه، از جزئیات بسیار زیادی استفاده می‌شود

سبک مدرن
شاید بتوان گفت که این طراحی، یکی از بهترینسبک‌های طراحی آشپزخانه است. درطراحی مدرن آشپزخانه، اثری از دکورهای آنچنانی نیست و همه چیز در سادگی کامل طراحی شده است. این سبک در چند دهه اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. آشپزخانه‌هایی به سبک مدرن، بسیار براق، ساده و شفاف هستند. وجود نظم در این سبک از آشپزخانه بسیار مهم و حائز اهمیت است. پالت رنگی به کار رفته در اینسبک، عمدتا از رنگ‌های خنثی و روشنی چون نقره‌ای، سفید، کرمی، طوسی و… تشکیل می‌شود.
سبک مینیمال
آشپزخانه‌‌ها به دلیل وسایل و ابزارهای زیادی که دارند، کمی شلوغ به نظر می‌رسند. در سبک مینیمال، خبری از شلوغی نبوده و بسیار تمیز و خلوت طراحی می‌شود. لوازم آشپزخانه همگی درشلف ها قرار می‌گیرند و بیرون از کابینت ابزار برقی و وسایل خاصی دیده نمی‌شود.

ترکیب رنگ
در سبک مینیمال معنای خاصی ندارد؛ چرا که در این سبک تنها از یک و یا دو رنگ خنثی و متضاد مثل سیاه و سفید، استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که سبک مینیمال الهام گرفته شده از سبک اسکاندیناوی است!

سبک روستیک
که به آن سبک کلبه‌ای نیز گفته می‌شود، از جمله سبک‌های محبوب و پرطرفدار در چیدمان آشپزخانه است. این سبک حسی همراه با راحتی، بی‌ریایی، صداقت و یکرنگی دارد. وسایل و ظروف قدیمی، یکی از ویژگی‌های اصلی و بارز این سبک هستند. استفاده ازتزیینات آجری، دیوارهای سنگی و سقف چوبی، در واقع نشان‌دهنده یک آشپزخانه روستیک هستند. در این سبک، از متریال‌های با کیفیت و مرغوب استفاده می‌شود. رنگ کابینت‌‌ها عمدتا سفید مایل به کرم و یا از طرح چوب با طراحی فیروزه ای استفاده می‌شود. روستیک به معنای رنگ و رو رفته است. در طراحی روستیک، ظاهر فلزات و چوب‌ها، به دلیل ایجاد فضایی قدیمی، زنگ‌زده و پوسیده‌اند.
سبک صنعتی
با وجود استفاده از متریال‌های سخت و خشن، طرفداران زیادی دارد. در این سبک نیز همانند سبک مدرن، از رنگ‌های خنثی استفاده زیادی می‌شود. قفسه‌ها در این نوع طراحی، معمولا بدون در هستند و در برخی موارد، آن‌ها را با شیشه پوشش می‌دهند. متریال بکار رفته در این سبک کاملا متفاوت، خاص و بسیار متنوع است. قفسه‌ها از فولاد ضد زنگتهیه می‌شوند و دیوارهای آن با استفاده ازآجرهای قرمز پوشیده می‌شوند. ساختار بتنی و سیمانی سبک صنعتی، جذابیت آن را چندین برابر می‌کند.
این سبک خاص، در ابتدا برای کارخانه‌جات بسیار قدیمی پیشنهاد شد و بعدها به محلی برای زندگی تبدیل شد. سینک این نوع آشپزخانه از سنگ‌های طبیعی مرمر که بسیار مقاوم و با کیفیت هستند، ساخته می‌شود. برای نورپردازی در این سبک عمدتا از چراغ‌های فلزی و یا تیره استفاده می‌شود. صندلی‌های به کار رفته در این سبک غالبا بلند و فلزی هستند که از آن‌ها در کنار بار آشپزخانه استفاده می‌شود.
دکوراسیون سبک تلفیقی
از عناصر و اجزای مختلفی ساخته می‌شود. در این سبک، توجه به ترکیب رنگ و نحوه قرارگیری وسایل مختلف در کنار یکدیگر، حرف اول را می‌زند. در غیر این صورت نوعی آشفتگی و هرج و مرج در طراحی فضا روی خواهد داد. طراحی تلفیقی در واقع ترکیبی از سبک‌های مختلف است؛ به همین دلیل نمی‌توان ویژگی و خصوصیات خاصی را برای این سبک بیان کرد. به طور کلی، می‌توانید برای زیباتر کردن فضا، از سبک‌های دیگری چون مدرن و روستیک نیز در آشپزخانه خود استفاده کنید.

سبک اسکاندیناوی
شباهت زیادی به سبک مینیمال دارد. در ساخت آن عمدتا از مواد طبیعی استفاده می‌شود. خطوط یکدست و مدرن به همراه شکل و ظاهری طبیعی از جمله ویژگی‌‌های این نوع طراحی است. در این سبک از کفپوش های چوبی استفاده می‌شود. در طراحی اسکاندیناوی آثار هنری کاربرد بسیار زیادی داشته و جذابیت خاصی را در محیط ایجاد می‌کنند. نورپردازی درست و مناسب در این سبک بسیار مهم و ضروری می‌باشد.

سبک شابی شیک « shabby chic »
شاید سبک «شبی شیک» چندان برای شما آشنا نباشد. در واقع این سبک، چیدمانی همانند دکوراسیون کاخ‌ها دارد. چرا که درساخت آن از وسایل آنتیک و عتیقه برای تزیین و طراحی محیط استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت کهشباهت‌هایی نیز به طراحی روستیک دارد. عناصر آن در عین ظرافت به کار می‌روند و عموما در طیف‌های رنگی روشن هستند.

سبک هالیوودی
از دیگر سبک‌های خاص که طرفداران زیادی دارد، سبک هالیوودی است. این سبک در دهه ۱۹۳۰ و در پی سینمای هالیوود به وجود آمد. سبک هالیوودی بسیار تجملاتی بوده و بسیار دقیق طراحی شده است. در این سبک، از پالت‌های رنگی قرمز، آبی، زردقناری، سفید، سیاه و رنگ سبز در طراحی داخلیاستفاده می‌شود. برای چیدمان آشپزخانه، از وسایل پر زرق و برق، لاکچری و لوکس استفاده می‌شود.
سبک مدیترانه‌ای
طراحی خاصی دارد. به طور معمول کاشی هاذ در سبک مدیترانه‌ای به صورت دست‌ساز و از هنر دست ساخته و اجرا می‌شوند. ‌در این سبک، هود باید عرض و پهنای زیادی داشته باشد. ابزارهای آشپزی در این سبک، مانند سبک مینیمال، توکاربوده و در کابینت‌‌های چوبی جای می‌‌گیرند.
طراحی سبک چینی
در سبک چینی، عمدتا از زرد، آبی و رنگ قرمز در طراحی استفاده می‌شود. این طراحی با نقش و نگارهای زیبایی که از طبیعت دارد، انرژی و جذابیت زیادی را به آشپزخانه می‌بخشد‌. از ویژگی‌های بارز این سبک، می‌توان به نقش‌هایی مانند برگ‌ها، ماهی‌ها، درختان، حیوانات و … اشاره کرد. گرچه سبک‌های دیگری چون مینیمال و مدرن امروزه در کشور چین محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند، اما هنوز هم سبک‌های سنتی جلوه خاص و فوق‌العاده ای را از خود به نمایش می‌گذارند. سبک چینی می‌تواند خیلی سریع و عالی با دیگر سبک‌ها ترکیب شده و آشپزخانه شما را به فضایی حیرت‌آور تبدیل کنند!
کلام آخر
امیداریم که مطالب ارائه شده در این مقاله بری شما دوستان عزیز مفید بوده باشد. با سپاس فراوان که ما را تا پایان این مطلب همراهی کردید.

لغو پاسخ