Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » آشپزخانه های کوچک، مزیت هستند یا مشکل؟

سلام به همراهان گرامی تایلان.

با مقاله ای در خدمتتون هستیم که دغددغه این روز های اکثر کدبانو های عزیز هست.آشپز خانه های کوچکی که ما را با کمبود جا مواجه می کنند، همراه ما باشید تا در کنار هم ببینیم که یک دکوراسیون و طراحی خوب چگونه باعث می شود تا آشپزخانه کوچک خانه هایمان تبدیل به جایی کاربردی و بسیار مفید شوند.

مقاله پیشنهادی ما برای شما دوستان عزیز:مقاله آشپزخانه مخفی(دوم)

طراحی آشپزخانه های کوچک
اغلب افراد تصور می کنند برای آشپزخانه های کوچک نمی توان دکوراسیون قشنگ و متفاوتی را طراحی کرد و علاوه بر این باید در فضای آشپزخانه کوچک از وسایل محدودی استفاده کرد در صورتی که این تصور اشتباه است و شما می توانید با طراحی دقیق و کاربردی از فضای کوچک آشپزخانه نهایت استفاده را ببرید و دکوراسیون آشپزخانه های کوچک را به گونه ای طراحی کنید که فضای آشپزخانه بزرگ و جادارتر به نظر برسد.

مثلث کار

توجه داشته باشید که سه عنصر اصلی در هر آشپزخانه ای یخچال و سینک ظرفشویی و گاز می باشند که قرار گرفتن این سه عنصر در فضای آشپزخانه کوچک از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین بهتر است این وسایل ضروری با توجه به شکل ظاهری آشپزخانه در کنار یکدیگر و یا روبروی یکدیگر قرار بگیرند.
کابینت ها مهم ترین اجزاء در هر آشپزخانه ای محسوب می شوند و علاوه بر این کابینت ها فضای زیادی از آشپزخانه را اشغال می کنند از این رو انتخاب طرح و رنگ کابینت آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار است. کابینت های بلند قد که شبیه کمد هستند برای فضای آشپزخانه های کوچک می توانند انتخابی مناسب و ایده آلی باشند زیرا این مدل کابینت ها فضای زیادی برای چیدن وسایل آشپزخانه را در اختیار شما قرار می دهند. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از شلوغ به نظر رسیدن طراحی آشپزخانه کوچک بهتر است وسایل را تا جایی که می توانید درون کابینت ها قرار دهید و از چیدن وسایل اضافی روی سطح کابینت ها خودداری کنید تا فضای آشپزخانه مرتب و منظم تر به نظر برسد.
به کار بردن رنگ‌ های روشن در آشپزخانه
رنگ دیوارها، کابینت‌ ها و وسایل مورد استفاده در آشپزخانه در بزرگ نشان دادن آن بسیار اهمیت دارد و استفاده از پالت رنگ‌ های روشن علی‌ الخصوص رنگ سفید در آشپزخانه خطای دید ایجاد می‌ کند و آشپزخانه شما را جادارتر، روشن‌ تر و دلبازتر نشان می‌ دهد. رنگ سفید با انعکاس نور فضا را بزرگتر نشان می‌ دهد و باعث بازتر دیده شدن فضا خواهد شد. البته استفاده از رنگ سفید به این معنا نیست که رنگ‌ های دیگر را به فراموشی بسپارید بلکه باید انتخاب رنگ‌ های دیگر با احتیاط بیشتری همراه باشد.
استفاده از کابینت‌ های در شیشه‌ ای
استفاده از کابینت‌ هایی با درهای شیشه‌ ای ظاهر کابینت‌ ها را جذاب‌ تر کرده و چشم‌ ها را فریب می‌ دهد که همین باعث بزرگتر نشان داده شدن آشپزخانه می‌ شود. این درهای شیشه‌ ای باعث می‌ شوند جهت دید از در کابینت به عمق تغییر کند و همچنین دیوارها دورتر دیده شوند. با این ترفند آشپزخانه شما ازنظر بصری بزرگتر دیده می‌ شود به‌ شرطی که چیدمان وسایل داخل کابینت منظم و درست باشد. همچنین شما می‌ توانید به‌ جای استفاده از درهای شیشه‌ ای برای تعدادی از کابینت‌ ها از درهای آیینه ای استفاده کنید چرا که این نوع از درها نور را بازتاب می دهند و با انعکاس فضای آشپزخانه این منطقه از خانه را بزرگتر نشان می‌ دهند.
استفاده از سطوح براق و صیقلی
یکی دیگر از روش‌ های بزرگ نشان دادن آشپزخانه‌ های کوچک استفاده از سطوح بسیار درخشان و وسایل انعکاسی مانند سرامیک‌ ها و سنگ‌ های براق، استیل‌ های براق و ضدزنگ و … است که نه تنها باعث جذابیت آشپزخانه شما خواهد شد بلکه سبب تقویت نور طبیعی و مصنوعی می‌ شود و نور را به‌ طور چشمگیری افزایش می‌ دهد در نتیجه فضا را وسیع‌ تر ازآنچه که هست نشان می‌ دهد.

استفاده از کفپوش‌ های راه‌ راه در آشپزخانه
همانطور که لباس‌ ها با نوارهای افقی و راه‌راه یک فرد را چاق‌ تر نشان می‌ دهند کفپوش‌ هایی به‌ شکل نوارهای راه‌ راه در عرض آشپزخانه نیز فضای ظاهری کف را گسترده‌ تر و بزرگتر نشان می‌ دهند. این نوارها را می‌ توانید به کمک کاشی‌ ها و یا کفپوش‌ های چوبی یا لمینیت‌ هایی که امروزه در طرح‌ ها و رنگ‌ های بسیاری در بازار موجود است ایجاد کنید. حین ورود به آشپزخانه اغلب افراد در وهله‌ اول چشمشان به کف آشپزخانه می‌ افتد پس بهتر است در انتخاب یک کفپوش مناسب برای آشپزخانه‌ کوچک خود دقت کنید.

نورپردازی مناسب در آشپزخانه
یک آشپزخانه تاریک و کم‌ عمق کوچک به نظر می‌ رسد پس بهتر است آشپزخانه شما تا جایی که ممکن است روشن باشد. نورپردازی مناسب آشپزخانه شمارا وسیع‌ تر نشان می‌ دهد. آشپزخانه‌ هایی که دارای پنجره هستند به خوبی می‌ توانند از نور طبیعی بهره کافی را ببرند نور طبیعی هر فضایی را بزرگتر نشان می‌ دهد. علاوه بر نور طبیعی در زیر کابینت‌ ها از لامپ‌ های هالوژن یا LED در زوایای مناسب استفاده کنید که سطح‌ روی کابینت‌ های زیرین را روشن‌ تر کند. با این ایده آشپزخانه کوچک شما دلبازتر و جادارتر به نظر می‌ رسد.

خلوت نگه‌ داشتن کابینت‌ ها
کمی بیشتر به چیدمان وسایلی که در آشپزخانه نگهداری می‌ کنید دقت کنید. از کدام یک از وسایلی که بر روی کابینت قرار داده‌ اید استفاده بیشتر و از کدام یک استفاده کمتری می‌ کنید؟ برخی از وسایل در آشپزخانه تنها جنبه تزئینی دارند پس درست نیست آنها را روی کابینت قرار دهید وسایلی مانند قهوه‌ ساز. اما برخی از وسایل در آشپزخانه بسیار پرکاربردند و جای آنها نمی‌ تواند جز روی کابینت باشد اما در کل به این موضوع دقت کنید که هر چه روی کابینت‌ های شما خلوت‌ تر باشد آشپزخانه شما بزرگتر و خوشایندتر به نظر می‌ رسد.

مزایای آشپزخانه‌های کوچک
اینکه متراژ خانه شما بزرگ باشد یا کوچک، خیلی تفاوتی ندارد. شما می‌توانید در هر متراژی، آشپزخانه‌ای کوچک برای خانه خود در نظر بگیرید. این آشپزخانه مزایایی دارد که عبارت است از:

صرفه‌جویی در هزینه: با کوچک شدن فضا، هزینه‌هایی که قرار بود برای خرید انواع کابینت، رنگ‌آمیزی یا طراحی دکوراسیون بپردازیم، کاهش پیدا می‌کند. هرچقدر فضای آشپزخانه کم‌تر شود، طبیعتا هزینه‌های اضافی هم کاهش پیدا می‌کند و آشپزخانه به اصلی‌ترین بخش‌هایی که نیاز دارد، اختصاص پیدا می‌کند.
استفاده مفید از فضا: می‌توان در کنار یک آشپزخانه‌ی کوچک، آشپزخانه‌ای مخفی یا انباری مانند لاندری روم هم داشت تا فضای بیشتری به آشپزخانه اضافه شود. اما با این وجود، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های آشپزخانه‌های کوچک این است که از کم‌ترین فضا، بیشترین استفاده می‌شود. با انتخاب این مدل آشپزخانه، فضای بیشتری برای اتاق خواب و اتاق پذیرایی خواهید داشت.
دسترسی راحت: مثلث کار را که به خاطر دارید! باید اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال در نزدیکی هم قرار بگیرند تا مثلث کار کامل شود. در آشپزخانه‌های کوچک به دلیل فیزیک محیط، مثلث کار در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن قرار دارد. بنابراین شما به راحتی می‌توانید به ارکان اصلی مثلث کار دسترسی داشته باشید.
دسترسی راحت: مثلث کار را که به خاطر دارید! باید اجاق گاز، سینک ظرفشویی و یخچال در نزدیکی هم قرار بگیرند تا مثلث کار کامل شود. در آشپزخانه‌های کوچک به دلیل فیزیک محیط، مثلث کار در ایده‌آل‌ترین حالت ممکن قرار دارد. بنابراین شما به راحتی می‌توانید به ارکان اصلی مثلث کار دسترسی داشته باشید.
آشپزخانه کوچک بدون اپن
آشپزخانه‌های کوچک بدون اپن اغلب از نوع بسته هستند. به آشپزخانه‌هایی که با دیوار از سایر بخش‌های خانه جدا شده باشند ، آشپزخانه اپن یا باز گفته می‌شود. در چنین آشپزخانه‌هایی کار چیدمان و انتخاب لوازم برقی کمی دشوارتر است. محدودیت فضا باعث می‌شود در انتخاب مدل لوازم آشپزخانه هم محدود شوید. اما مزیت ویژه‌ی این مدل آشپزخانه آن است که از ایجاد آلودگی صوتی در بخش پذیرایی و اتاق خواب جلوگیری می‌شود.
میز ناهارخوری آشپزخانه کوچک
اگرچه فضای زیادی برای مانور دادن در آشپزخانه‌ی کوچک وجود ندارد اما می‌توانید با قرار دادن یک میز ناهار خوری مدرن ۲ یا ۴ نفره، محیطی صمیمی و گرم به خانه‌ی خود هدیه دهید. در انتخاب جنس و رنگ میز و صندلی‌ها دقت کنید تا با سایر لوازم موجود در خانه هماهنگی داشته باشد.
سقف آشپزخانه کوچک
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در طراحی آشپزخانه‌ی کوچک، سقف آشپزخانه است. اگر سقف آشپزخانه خیلی پایین باشد، فضای کمی برای قرار دادن کابینت و نورپردازی خواهید داشت. اگر در مرحله‌ی طراحی آشپزخانه قرار دارید حتما سقفی بلند برای آن در نظر بگیرید تا با افزایش تعداد کابینت‌ها، فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی در آشپزخانه داشته باشید.

کلام آخر
همیشه با تغییر زاویه دید و کمی خلاقیت و گرفتن کمک از کارشناسان در حوزه های مربوط به هر مطلبی می توان به نتیجه دلخواه رسید و برای مثال مشکلی مانند آشپزخانه کوچک را تبدیل به مزیت کرد و از آن لذت برد.با تشکر از شما عزیزان که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید.منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

لغو پاسخ