Skip to main content

خانه » آرشیو مقالات » آشنایی با انواع سبک های مبلمان

سلام به همراهان دوست داشتنی تایلان.

امروز در کنار هم با انواع مبلمان و ویژگی های آن آشنا می شویم همراه ما باشید.

مبلمان فضای زیادی در خانه به خود اختصاص می دهد و اولین چیزی است که به محض ورود به هر خانه مورد توجه قرار می گیرد. در کنار انتخاب مبل، چیدمان مبل منزل نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

مقاله پیشنهادی ما به شما دوستان عزیز: مطالعه مقاله طراحی سبک آسیایی

انواع مبلمان در دکوراسیون داخلی
مبلمان راحتی
مبلمان راحتی نوعی از مبلمان است که با نشستن و تکیه دادن بر روی آن می توان خستگی روزانه را رفع کرده و به حسی سرشار از آرامش و آسایش دست یافت. این گونه از انواع مبل در دو نوع نیمه راحتی و کاملا راحتی ساخته می شوند. مبل کاملا راحتی جنبه شخصی دارد و هدف از ساخت آن با توجه به طرح ، جنس و رنگ راحتی کامل در هنگام استراحت خواهد بود. قسمت اعظم اینگونه مبل از پارچه با جنس های مختلف می باشد. مبل‌های راحتی تنوع بسیاری دارند و ازآنجایی‌که اغلب تماما پارچه هستند، طراحان خلاق با ترکیب انواع پارچه‌های خوش‌نقش‌ونگار مبل‌های زیبایی طراحی کرده‌اند و مهم‌تر اینکه به لحاظ هماهنگی با فضاها و دکوراسیون‌های مختلف انتخاب راحت‌تری خواهید داشت. این مبل ها را می توان به راحتی با توجه به دکوراسیون خانه انتخاب نمود. مدل راحتی می تواند گزینه ای مناسب برای مبلمان اتاق خواب باشد.
مبلمان راحتی رسمی
در دسته بندی جزئی تز مبلمان راحتی مبل راحتی رسمی را داریم. این مبل دارای دسته‌های بلند و مرتفع می باشد که اطراف شمارا احاطه خواهد نمود. طراحی این مبل به صورت یکپارچه و یکدست می باشد. پشتی این مبل نیز از دو لایه ثابت و متحرک ساخته شده که این موضوع بنا به سلیقه مشتری قابل تغییر است. خطوط صاف و مقطع در این مبل در کنار فرم های گرد در هر گوشه و کنار از نشیمن و تکیه گاه تلفیقی زیبا از همراهی دو سبک متضاد را نشان می دهد. زادگاه این مبل در محله تکسیدو پارک نیویورک در آمریکا بوده محله‌ای که به خاطر کت و شلوارهای رسمی آن شهرت داشته است. این مبل نیز حالت رسمی خود را به همین دلیل به ارث برده است . به دلیل زوایای قائمی که دارد چیدمان راحتی در راست گوشه های خانه خواهد داشت و فضای مطلوب بیشتری را پدید می آورد. این مبل نیز به مانند مبل نیمه راحتی برای استفاده مهمان در دکوراسیون داخلی نیز مناسب می باشد.

مبل مدل انگلیسی
این مدل گویی برای سربازهای جنگ جهانی که بازوهای خود را در جنگ از دست داده‌اند ساخته شده و به بی دست شهرت یافته است. این مبل در بین انواع مبل با دارا بودن دسته کوتاه یا محل قرارگیری دست، پایین‌تر از حد استاندارد و در عین حال بلند بودن پشتی‌های پشت سر به مدل انگلیسی مشهور است. با توجه به ویژگی های بیان شده این مبل از جمله مبل های راحتی در دکوراسیون داخلی است و باتوجه به جنس پوشش و مدل آن می تواند در قسمت های مختلف پذیرایی قرار گیرد
مبل چسترفیلد
یکی دیگر از تقسیم بندی های مبل راحتی مبل چستر فیلد می باشد. تاریخچه این مبل به قرن هجدهم میلادی و به زمان ارل چسترفیلد چهارم باز می‌گردد. ارل نجیب زاده‌ای بوده است که راحت بودن محل نشستن را در باید با حداکثر توان به دست می‌آورد. او مبل‌ها را بدون چین و چروک می‌خواسته است. حالت لحاف دوز شده و طره دار شده این مبل حس جالبی را در انسان بیدار می‌کند. برخی از انواع مبل چستر فیلد که در بین مردم این مبل را با نام مبل چستر می ‌شناسند، از پارچه و بعضی دیگر از چرم ساخته می‌شوند (چستر پارچه ای و چستر چرمی). در برخی از مدل‌ها تمام سطح داخلی و بیرونی لمسه کاری شده و جلوه زیبایی به مبل‌ها می‌بخشد. در بعضی دیگر فقط قسمت داخلی و دسته‌ها رویه کوبی می‌شود. از نظر حس آرامش میزان مطلوبی را فراهم می نماید. این مبل علاوه بر ظاهر زیبا دارای سطح مطلوبی برای استراحت نیز می باشد. انواع فرم های آن به صورت خطوط صاف و مستقیم با دسته های گرد طراحی می شود. این مبل نیز با توجه به فرم راست و کشیده ای که دارد همراه با دسته های فرم دار گرد گونه هم برای گوشه نشیمن و همچنین برای نقاط میانی فضای پذیرایی در دکوراسیون داخلی به عنوان نقطه عطف بسیار مناسب خواهد بود.
مبلی به سبک لاوسن
تاریخچه این مبل به اوایل قرن بیستم میلادی باز می‌گردد. جایی که توماس لاوسن در آنجا زندگی می‌کرده است. این نوع مبل عنصری به نام راحتی را در خود جای داده است و در زیر مجموعه مبل های راحتی در دکوراسیون داخلی قرار می گیرد. ساختار بالشت‌های قسمت نشیمن و پشتی آن سبب راحتی بیشتر آن می شود.کوسن‌های بزرگ آن به درستی و با ارتفاع مناسب در جای خود قرار گرفته‌اند. این مبل با انواع متریال و پوشش های مختلف در رنگ و طرح های متنوع طراحی می شود. راحتی بیشتر این مبل از طریق اضافه نمودن کوسن های بیشتر امکان پذیر خواهد بود. دارای طرح های مختلف ال شکل و ساده می باشد. جایگاه آن بهتر است در میان فضای نشیمن و متمایل به دیوار قرار گیرد.

مبلمان کلاسیک
سبک کلاسیک از قدیمی ترین و در عین حال زیباترین و اصیل ترین سبک در دکوراسیون داخلی است. مبل های کلاسیک اصولا در طراحی داخلی منزل به سبک کلاسیک کاربرد فراوانی دارند. این سبک در طراحی خانه های امروزی نیز با توجه به سلیقه افراد مورد استفاده قرار می گیرد. نمای شیک و زیبای دکوراسیون به سبک کلاسیک با انتخاب مبل کلاسیک تکمیل می شود, مبلی که استفاده از رنگ طلایی در قاب دور تا دور آن ویژگی اصلی آن محسوب میشود.. به دلیل نوع طراحی این مبل بیشتر به منظور مهمانی های رسمی از آن استفاده می شود. کاربرد خطوط منحنی در آن و هارمونی و هماهنگی چوب به کاررفته باعث می شود قرار گیری آن در نقاط میانی فضای داخلی بیشتر بر نقطه عطف بودن آن تأکید کند. این نوع مبلمان از نظر ظاهری تقریبا شبیه به مبل‌های سلطنتی هستند، با این تفاوت که منبت کاری‌شان در قسمت تاج و دسته و پایه مبل کمتر بوده و برای افرادی که مبلمان سلطنتی را به خاطر شلوغی زیادشان نمی‌پسندند، مناسب هستند. مبل کلاسیک را می‌توان مبلی میان مبل‌های استیل و راحتی دانست که از مبلمان راحتی راحت بودنشنان را به ارث برده و از مبل‌های استیل نیز ظرافت و زیبایی خاصشان را.
مبل سلطنتی
مبل سلطنتی که در اصطلاح عامیانه به استیل معروف است از جمله دسته بندی انواع مبل به شمار می‌آید که در ظاهر برگرفته از سبک‌های اغراق شده در مبل کلاسیک است. به نوعی می‌توان گفت مدل های مبل سلطنتی با به کارگیری جزئیات بیشتر و همین طور نکات ظریف یک طراحی دوباره روی مبل کلاسیک انجام داده و شاید بتوان گفت در بعضی از مدل‌های مبل استیل، به دلیل جزئیات بسیار زیاد روی چوب به کار رفته در آن راحتی را فدای زیبایی نموده اند. مبل سلطنتی یا استیل که شاخصه های ظاهری آن‌ها ارتفاع، پرکار بودن بدنه مبل، استفاده از طرح های خاص، منبت کاری و همین طور رنگ آن هستند قابل به راحتی قابل تشخیص از انواع مبل است. به دلیل فرم و پوشش ان میزان خشک و رسمی بودن آن بالا رفته و بیشتر برای مهمانی رسمی از آن استفاده می شود. این نمونه مبل نیاز به فضای باز زیادی دارد که جزئیات آن کاملاً به چشم بیاید.

مبلمان مدرن
مبلمان مدرن در ظاهر تفاوت زیادی با مبلمان سنتی دارد. در ساخت مبلمان مدرن از طراحی های پیچیده استفاده نمی شود و مبلمان ظاهری ساده و شیک دارد. برای ساخت این گونه مبلمان ها از انواع متریال مانند فلز، چوب و غیره استفاده می شود.
ترکیب رنگی که در طراحی مبلمان های مدرن استفاده می شود، معمولا خنثی می باشد. چرم، متداول ترین متریالی است که به منظور ساخت مبلمان مدرن مورد استفاده قرار می گیرد.

ایده های طراحی مبلمان در دکوراسیون داخلی
مبلمان طرح دار
استفاده از مبلمانی که در پارچه آن از الگو و طرح استفاده شده باشد، نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند. اگر از چنین مبلمانی در طراحی اتاق نشیمن استفاده کردید، بهتر است از یک طراحی ساده برای سایر المان ها استفاده کرده و اجازه دهید این الگوها خودنمایی کنند. برای جلوگیری از ایجاد یکنواختی می توانید از یک میز عثمانی به رنگی به غیر از رنگ مبل استفاده نمایید.
استفاده از کوسن های طرح دار
استفاده از کوسن های طرح دار بهترین المان برای تزئین مبلمان می باشد. بکارگیری کوسن ها باعث القای بافت به فضای اتاق می شود.

این امکان برای شما وجود دارد که از چند نمونه کوسن با طرح های مختلف که مکمل یکدیگر هستند را در کنار یکدیگر استفاده نمایید.

استفاده از گوشه های اتاق برای قرار دادن مبلمان
انجام این کار می تواند در ایجاد توازن در محیط نیز کارگشا باشد. انجام این کار با استفاده از انواع مبلمان امکان پذیر می باشد.

شما می توانید از یک مبلمان و میز، هم محور با مبلمانی دیگر استفاده نمایید. وجود یک فرش یا شومینه می تواند ترکیب خوبی ایجاد کند.

سبک مبلمان
توجه به سبک از نکات مهم و اساسی در هنگام انتخاب مبلمان می باشد. امروزه تنوع مبلمان ها به قدری افزایش یافته است که گزینه های زیادی برای انتخاب در مقابل شما قرار دارد. شاید همین امر باعث ایجا سردرگمی در افراد شده و افراد نتوانند به راحتی در این زمینه تصمیم گیری کنند.
زمانی که سبک مبلمانی که قصد استفاده از آن در طراحی خانه را دارید انتخاب کردید این گزینه ها برای شما محدودتر شده و تصمیم گیری برای شما راحت تر می شود. همانطور که در بالا گفتیم، مبلمان در انواع سبک های مدرن، کلاسیک، سنتی، مینیمال و.. وجود دارند.
کاربرد مبلمان
نکته مهم دیگری که در هنگام خرید مبلمان باید به آن توجه داشته باشید، کاربردی بودن آن می باشد. برای مثال اگر شما خانواده ای سه نفره هستید، انتخاب میز ناهارخوری دوازده نفره چندان لازم نیست، چرا که به جز در مواردی که از آن ها برای پذیرایی مهمان استفاده می نمایید، در مواقع دیگر کارایی نخواهد داشت. بنابراین خرید این المان نه تنها کاربردی نیست بلکه باعث اشغال فضای زیادی در خانه نیز خواهد شد.

کلام آخر
ما در این مقاله سعی کردیم که تا شما را با انواع مبلمان و کاربرد آنها آشنا کنیم.امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد.
با تشکر از شما عزیزان که ما را تا پایان این مقاله همراهی کردید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.

لغو پاسخ